PPRuNe Forums - View Single Post - Pilot Flyskole - jobb etter endt utdannelse.
Old 25th Jan 2017, 10:22
  #5 (permalink)  
Nordavind
 
Join Date: May 2015
Location: Norway
Posts: 10
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Jeg startet på min pilotutdannelse for 8 år siden. Gjør så mye research som du bare kan, og forhør deg med elever som nettopp er ferdig ved skolene osv. Jeg valgte aviator college flyskole i usa og da var dollaren på 5,5. Dessuten som flere sier her så er man uerfaren i jobbmarkedet med 250 timer. Ha for guds skyld en plan på hva du skal gjøre etter utdannelse. Kanskje kjøpe type rating? (Tror nok over 50% av dagens piloter i europa har betalt denne selv), Kanskje jobbe som instruktør? Kanskje fly fallskjermhoppere eller slepe seilfly i fritiden hos en klubb?. Ett eller annet bør man ha en plan for, slik at man får samlet timer hvis man ikke får jobb rett etter utdannelse.

Ser at mange flyskoler reklamerer med at sas og norwegian skal ha en hel haug med piloter. Så vidt jeg vet så ansetter vel norwegian en del briter, nederlendere og spanjoler, så ikke tro på alt som flyskolene sier. Den pilotmangelen som folk hele tiden spår er nok heller på erfarene piloter med type rating.
Det er en veldig dyr utdannelse og de fleste er nokså gamle før man klarer å få nedbetalt studielån. Regn med at første og kanskje andre pilotjobb er dårlig betalt og det kan være ekstra tungt å nedbetale studielån alene. Man må tåle å ofre veldig mye, men så er det også verdens chilleste jobb. Syntes jeg da
Nordavind is offline