PPRuNe Forums - View Single Post - Pilot Flyskole - jobb etter endt utdannelse.
Old 24th Jan 2017, 12:48
  #4 (permalink)  
Guttn
 
Join Date: Aug 2007
Location: @ some hotel far away from everything
Posts: 734
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Veldig god og informativ post fra Blue06, som jeg skulle ønske at alle som vil bli kommersiell pilot leste igjennom opptil flere ganger.
I tillegg til hans korrekte og ganske så objektive framstillinger av virkeligheten vil jeg også komme med et par betraktninger utover disse...
Fersk ut fra flyskolen med under 250 flytimer så er CVen temmelig tynn. Flygermessig. Det er helt OK det, for ingen er født med erfaring. Erfaring er noe man tilegner seg over tid. Et råd er å gjøre som du gjør, nemlig undersøke dette (good, bad & ugly), og lytte til de som har vært gjennom prosessen de siste 15-20 årene. Ting har endret seg, og en som er nær pensjonsalder er faktisk lengst unna (tidsmessig) ab initio tiden på flyskolen og jobbsøking og din generasjons oppvekstkår. Ting har endret seg, og det veldig fort pga terrorangrep, oppblomstringen av lowcost og store markedssvingninger, og et altfor liberalt regelverk.
Fersk ut fra flyskolen er en interessant tid. Man kan veldig mye teori, så kan man å fly. Men det er ikke nødvendigvis at man kan å ratte. Tror du ser forskjellen i nyansen her. Pilotmangel finnes ikke. Er massevis av piloter! Men mange gidder ikke fly for, ja la oss være ærlige, drittsekker, og til en lønn som ikke gjør at levestandarden er i nærheten av living the dream. Man er mye mer borte hjemmefra enn man tror. Og jobber tider som ikke er særlig med familieliv, vennekretser, sosiale greier og alt det der. Flyging er ikke en jobb, det er en livsstil. Dette forteller de deg ikke på flyskolen. Flyskolen er en bedrift, og de har å gå med overskudd. Som alle andre bedrifter. De skal selge produktet, og som ellers bransjen så pynter man på brura. Det er mange gribber på ferden, og de bryr seg katta om enkeltindivider. De skal tjene penger på deg. Og du blir sett på som en utgift. En kropp med puls som de trenger for å fylle et lovpåbud. P2F har blitt nevnt, det samme har bemanningsbyråer. Dette eksisterer pga distansering til sine arbeidere. Man blir holdt unna direkte ansettelser med en armlengde, samtidig som de trenger deg i cockpiten. Og du trenger å få fornyet kontrakten for å ha "inntekt" til å betjene +1mill i opparbeidet gjeld.
Nå høres jeg negativ ut, men dette er realiteten. Bedre å gå inn i det når man vet litt mer, enn bare blåøyd. Men som du sier, du gjør researchog det er kjempebra! Det finnes mange andre flyskoler enn Pilot. Nå har jeg ikke tallene for noen av dem, og det er snart 20 år siden jeg selv begynte på flyskolen, så ting har endret seg. Men om det er Norge du ønsker å starte i så redet vel verdt å se på Universistet i Tromsø, hva de har p tilby og hva det koster der. Tror de er godkjent for studielån gjennom Lånekassen. Mange om beinet, og opptaksprøver, men slik er det også i bransjen.
Guttn is offline