PPRuNe Forums - View Single Post - Nordsjø-flyging?
View Single Post
Old 8th Dec 2002, 13:36
  #8 (permalink)  
tigerpic
 
Join Date: May 2001
Location: down under
Posts: 123
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Post

ser mange overraskende innlegg på dette forumet (rotorheads og nordic forum) om jobbmuligheter, arbeidstider, lønn, og lignende.
er ikke hele poenget å trives? å like det man gjør? så mitt svar til hai instruktøren: gå den veien du vil gå.

innlandets fordeler:
- ansvar for egen flygning
- varierende oppdrag/type flygning

offshore:
- lønn og kompensasjoner
- spennende instrumentflygning i all slags vær, dag/natt

arbeidstidene kan være like for begge, dette fordi innlandsflygning stort sett er sesongarbeid. de større innlandsselskapene har turnus; samt at kollektive avtaler på arbeidsforholdet er blitt gjort mellom arbeidsgiver og en pilotforening.

personlig har jeg som mål å ende opp i luftambulansen, da dette er mitt kall, om så finnes. jeg har fått klar beskjed fra flere hold at man får ikke fly luftambulanse som kaptein på innlandet om man bare har jobbet offshore. lufttransport og norsk luftambulanse har 2-3000 timer helikopter som fartøysjef som minimumskrav. jeg tviler på at de tar en kaptein fra offshore som bare har gjort det.

av jobbutsikter har jeg sett at markedet rører på seg. dette har nok først og fremst noe med det å gjøre at norsk helikopter og chc helikopter service har rekruttert styrmenn og kapteiner i det store og det brede. dette kommer til å fortsette som nevnt av enkelte andre her på forumet ettersom begge selskapene har kapteiner som går av med pensjon. dette har vært vel kjent de siste årene. at helikopterservice ab i helsingborg (flygningen mellom helsingborg og kastrup) har lagt ned linjen sin, tror jeg ikke kommer til å merkes stort. svenskene bygger ut sin ambulanse/redningstjeneste, noe som absolutt er merkbart selv i norge.

det jeg synes er synd er å se en stadig arroganse blant ledelsen i selskapene som tror at de kan gjøre hva de vil med lønns-/arbeidsvilkårene til flygerne, selv i et marked med en mangel på kvalifisert arbeidskraft. jeg spår en fremtid med ulykker og insidenter, dessverre, ettersom mange arbeidsgivere bare tenker på penger.

tigerpic

Last edited by tigerpic; 8th Dec 2002 at 14:08.
tigerpic is offline