PPRuNe Forums - View Single Post - Bakgrunnssjekk
Thread: Bakgrunnssjekk
View Single Post
Old 12th Feb 2012, 14:35
  #1 (permalink)  
-c206-
 
Join Date: May 2010
Location: moon
Posts: 13
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Bakgrunnssjekk

Må sende inn bakgrunnssjekk til tilsynet. Men dette viser seg å være mer komplisert enn hva jeg hadde trodd. Tok utdannelsen min i USA og jeg har dermed oppholdt meg mer en 6mnd i utlandet.

Klipt ut fra skjemaet:


"Dokumentasjon av vandel for søker som har vært bosatt i utlandet.

Søker som ikke har vært bosatt i Norge sammenhengende i de siste fem år, må fremlegge offentlig dokumentasjon egnet til å forsikre Luftfartstilsynet om at vandelen er tilfredsstillende. Som oftest vil dette være politiattest utstedt av offentlig myndighet fra det/de aktuelle land søker har bodd i.
Original dokumentasjon/politiattest må fremlegges for Luftfartstilsynet. Det må fremskaffes dokumentasjon/politiattest fra alle land hvor søker har bodd mer enn 6 måneder. Dersom søker bor i Norge må norsk uttømmende politiattest alltid fremskaffes.

Dokumentasjonen skal være på et skandinavisk språk eller engelsk, eller være oversatt av translatør med norsk autorisasjon. Dokumentasjonens ekthet skal være bekreftet av Notarius Publicus i landet. Underskrift av
utenlandsk Notarius Publicus skal bekreftes på norsk utenriksstasjon ved legalisering. Dersom vedkommende
stat har tiltrådt Haag-konvensjonen av 5. oktober 1961 nr. 1, kan Apostille erstatte legalisering. Det kreves ikke
bekreftelse av Notarius Publicus’ underskrift innenfor Norden. Notarius Publicus vil opplyse om hvordan man
fremskaffer Apostille i landet"

Noen som har vært i samme situasjon, som kan hjelpe meg? Hva i all verden er Notarius Publicus, og hvordan kan jeg skaffe dette UTEN å måtte dra tilbake til USA?

Denne nye regelen kom visst i mars 2011. Altså etter at jeg kom hjem igjen.
-c206- is offline