PPRuNe Forums - View Single Post - Tre fly har «bommet» på Flesland (Runde 2)
Old 2nd Nov 2002, 11:15
  #8 (permalink)  
Labarynth Seal
 
Join Date: Sep 2002
Location: Norway
Posts: 81
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Tre fly.....

Jeg er nok overasket att bare OSL er en CAT III flyplass, kun fordi, jeg er klar over vor mye taake osv som kommer inn over Norsjoen, rett oppaa BGO.

Biler står ikke på rullebanen som referanse (om jeg forstod deg rett...) De bare kjører ut for å telle banekantlysene. (Og kjører vekk etterpå, går jeg sterkt ut ifra
Det er jeg glad aa hoere

Jeg ville ha tenkt, som rute trafikk att selskaper som SAS og BA osv ville ha insistert att fly plassene har en CAT III, saan att de kan faa passasjerene sine ditt, uten noe problem. (eller har dette aa gjoere med LN-ATC sin historie om RVR ustyr....?).
Kansje en oekonomisk synspunkt, og vel, en stor sikkerthets punkt. Har jeg mistet poenget her, med att visse flyplasser kan bare akseptere visse fly?

Men i Singapore AIrlines, derimot, engasjerer man Autopilot i 50' etter avgang og har den koblet inn til man skal takse av rullebanen etter landing. Uansett vær...
er ikke det samme for en MD80/90 da.....hmmmmm, og hvorfor ikke. Unskyld meg her hvis jeg virker litt dum

Bruker man autoland på plattformer i Nordsjøen?
Det som skjer vanligvis, er att maskinen som skal ditt, f.eks en AS322 Superpuma, eller S61 Sikorsky Sea King, maa ta en rullende take off, fordi den er vel opp i gross vekt. Saa snart den har gaat forbi V1 saa er det opp til cruising altitude, og autopilot paa. Den har selve ruten til platformen(e). Vi da sitter og sjekker radar for vaer bevegelser og faar oppdatert METAR 10 min foer vi kommer til sisst avtreknings punkt til en alternat platform. og 10min foer selve platformen.

Hvis det ser ok ut, dvs, ikke mindre en 500m vis saa proever vi ut til platformen. ( Ikke alle platformer har den laser RVR maskinen som guider maskinen oppaa helipadden) Naar vi kan se taarnet, saa kommer auto'en av og vi beveger oss mot taarnet. Altid med taarnet i sikte. Det gjoer ikke noe om det er litt taake, fordi den blir blaast vekk av rotorwash, saa kan du se dekket, og da lande. Men er en to mann operasjon, og begge maa vaere enige. Det er ikke som i ett fly der en kan gjoere alt.

Det er ikke ofte det skjer, men skal du gjore en full IFR landing, med den laser guider'n saa er det piloten som flyr, og co'en har motor control. Virkelig spennede greier.....bytte ny under bukser hver 3 timer gjennomsnittlig.

Skal du proeve det i en mindre maskin, saa er det sianara mon ami, hvis ikke du har manger timer av IFR under beltet
Labarynth Seal is offline