PPRuNe Forums - View Single Post - Widerøe tar over for SAS...
View Single Post
Old 11th Nov 2010, 21:13
  #31 (permalink)  
Nick Figaretto
 
Join Date: Apr 2001
Location: Norway
Posts: 361
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Spørs hva du mener med "folk"... De begynner med å ta inn de som er ute på LoA. Deretter er det reansettelser av tidligere sparkede piloter. Hvor mange som kommer tilbake av disse blir morsomt nok å følge med på. Til sist blir det nyansettelser.

Når det kommer til nyansettelser, skal det også bli litt spennende å se hva opplegget kommer til å bli.

Tidligere har SAS stort sett fått velge på øverste hylle. Jeg er ikke så sikker på at det er tilfelle lenger. Jeg går ut ifra at det er svært mange litt mer erfarne piloter i de større selskapene som vil kvie seg for å si opp sin stilling og begynne på bunn i SAS.

SAS har tidligere aldri brydd seg om hva slags typeratinger kandidater har hatt når de har rekruttert piloter: Det har vært 3-4 nivåer av forkurs (FOC-kurs), basert å erfaringsnivå, før man har startet på full type rating på den flytypen man skal fly på i SAS. Uansett om man var ratet på typen fra før. Nå er jeg ganske sikker på at SAS også kommer til i størst mulig grad å prøve å finne ferdig ratede piloter.

Dette kommer til å bli en utfordring i seg selv, da store deler av nyrekrutteringen kommer til å skje på CRJ900 i CPH... (og hvor mange ratede 737 eller A320-piloter har lyst å bli styrmann på CRJ?)

Tidligere har ikke SAS operert med bonding av noe slag - vel vitende om at ingen slutter i SAS. Nå vil jeg tippe at de blir ganske kjappe med å innføre training bond. Alternativt at man må kjøpe rating selv før man begynner i SAS. Og nok en gang blir spørsmålet: Hvor mange piloter gidder å kjøpe seg en rating på CRJ for å begynne i SAS?

-I alle fall ikke de mer erfarne.

Dette skal bli artig å følge med på.
Nick Figaretto is offline