PPRuNe Forums - View Single Post - Lykkedes det for SAS ?
View Single Post
Old 6th Oct 2010, 07:15
  #6 (permalink)  
SE210
 
Join Date: Jun 2005
Location: Denmark
Posts: 142
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Tjah, om SAS kommer at klare sig er et godt spørgsmål.

Akkurat har man problemer med at bemande flyene. Rygtet siger, at 180 afgange med CRJ i oktober blev aflyst for allerede for en måned siden. I Sverige har de længe råbt på ca. 40 mand. I Norge mangler man tilsyneladende 1800 mandedage inden jul.

Derudover nærmer sygefraværet sig 10%, da folk er udbrændte og bliver brugt virkeligt hårdt. Man har altid sagt, at i SAS laver man ingenting, men jeg tror ikke at arbejdspresset er hårdere andre steder, end ikke i Ryanair. Man kan checke ind kl. 05.00 den ene dag for at checke ud kl 24.00 den næste dag. Der bliver ikke taget hensyn til disse skift. Man har heller ikke nogen indvirkning på sin schedule, hvis man er i variabel gruppe (jovist man har en superfridag om måneden, hvor man kan være sikker på at få fri.)

Alligevel siger ledelsen i SAS, at der ikke mangler piloter............ I mine øjne er der en plan - det kan simpelthen ikke lade sig gøre at være så talentløs, medmindre der ligger noget bag.

Mon ikke det hele går ud på ikke at ansætte folk under nogen omstændigheder, da man ønsker at outsource regionaltrafikken. Lufthansa kunne ikke tænke sig at købe SAS, hvis regionaltrafikken er integreret i operationen. I Lufthansa har man Lufthansa Regional, som er totalt adskilt fra hovedvirksomheden. Planen er at komme så langt bagud på resourcer, at der ikke er anden udvej end at outsource.

Personligt tror jeg ikke, at SAS kommer at klare sig på længere sigt. Norwegian har en helt anden omkostningsstruktur, ligesom arbejdsmoralen og gejsten er langt højere.

Med venlig hilsen

SE210
SE210 is offline