PPRuNe Forums - View Single Post - FI, fallskjerm, brannvakt, glidertowing, eventflyging, etc
Old 30th Jun 2010, 16:28
  #9 (permalink)  
Nick Figaretto
 
Join Date: Apr 2001
Location: Norway
Posts: 361
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Hva er et bedre alternativ til flyjobb Nick?
Det kommer helt an på hva man selv har interesse for og hva slags liv man ønsker å leve.

Utviklingen har gått mot større og større press på arbeidstid, dårligere forutsigbarhet og mer "fleksibilitet" (dvs for arbeidsgiver), samtidig som reallønn og andre kompensasjoner har gått til dels kraftig ned.

Nå er det selvfølgelig vanskelig å si om vi nå er nede på et bunnpunkt eller om det skal forstette nedover. Men de fordelene man tidligere har hatt i pilotyrket er blitt svært forringet, samtidig som arbeidsvilkårene i resten av samfunnet er blitt bedre sammenlignet med situasjonen frem til begynnelsen av 90-tallet. Flere og flere arbeidsgivere praktiserer fleksitid og andre goder som gjør at man klarer å holde på dyktige medarbeidere som deler ansvaret for små barn, for eksempel. Her er flyselskapene på steinaldernivå.

Det er nok i ferd med å skje et lite generasjonsskifte også. Min foreldregenerasjon, og de som er rundt 45 år og oppover i dag, har et ganske annet syn på deling av ansvar, plikter og goder i hjemmet enn menn og kvinner i "min" generasjon (fra rundt 35 år og nedover).

Om vi går ut ifra at det fremdeles er slik at det overveiende flertallet av piloter fremdeles er menn, er det svært få kvinner i dag som synes det er greit å ha fullt ansvar for hus, barn, egen jobb og karriere og ha begrenset mulighet til å delta i sosiale sammenhenger de fleste dagene i måneden, bare fordi at gubben skal følge flydrømmen.

Og flere og flere menn ser også et større behov for å delta aktivt i familielivet og følge opp barn, familie og omgangskretsen enn det den eldre generasjonen kanskje var. Selv med den perfekte "pilothustruen", som synes det er hyggelig at far er hjemme, men gjerne ser at han drar av gårde på jobb igjen etter noen dager, tror jeg det er mange piloter som synes at arbeidssituasjonen er tilfredsstillende.

Arbeidssituasjonen for piloter har rett og slett ikke fulgt med i tiden. Dermd er det en lykke for flyselskapene at man har klart å lage så mange innelåsninseffekter, som senioritetsbestemmelser, progressiv lønn og gode pensjonsordninger som man først får nyte godt av når man har fått barnebarn. Med et mer åpent arbeidsmarked for piloter, hvor folk rett og slett slutter og hopper over til andre selskaper om man ikke er fornøyd med arbeidsvilkårene, er jeg ganske sikker på at ting ville ha sett annerledes ut.

Der ligger fremtidens utfordring.
Nick Figaretto is offline