PPRuNe Forums - View Single Post - Widerøe tar over for SAS...
View Single Post
Old 12th Apr 2010, 08:11
  #27 (permalink)  
Cloud surfer
 
Join Date: May 2000
Location: Norway
Posts: 158
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Guttn;

Poenget er at ingenting ved denne avtalen er "historisk" eller "den første steinen på veien." Første stein på veien til hva? Når WFF tilbyr full ansiennitetopptjening basert på tidligere erfaring hos Lufttransport, Ben-Air eller Ryanair kan vi bruke de ordene. Noe som jeg betviler vi er på vei til med denne "historiske" avtalen.

Den eneste grunnen til at Widerøes flygerkorps godtok Direct Entry Commands og styrmenn på lønnstrinn 11 er arvesølvet de kommer bærende med. Dette var den eneste måten å få kloa i "vestlink" produksjonen samt en drøss med nye fly og stillinger til Bergen - noe som sterke krefter i WF lenge har siklet etter.

Med revolver mot tinningen mente jeg akkurat det; søk Widerøe eller motta oppsigelse.

Og for ordens skyld; man begynner ikke nederst igjen ved virksomhetsoverdragelse og fusjoner; man beholder felles ansiennitet og medfølgende oppsigelsesvern, lønn, pensjon, base og stilling. Riktignok risiker man å miste alt ved oppkjøp, men i dette tilfellet var det ihvertfall ikke Widerøe som sto for handlingen.

..så virker det som om selskapene ønsket å slippe en SK-BU reprise blant pilotene.
Da er det kanskje ikke så lurt å ansette styrmenn som tjener mer i året enn enkelte av kapteinene de flyr med? Vi får vente å se, men jeg undres om vi ikke blir å se en aldri så liten kulturkollisjon i Nord....

Men det hele er i bunn og grunn en helt fantastisk gavepakke til Widerøe, og all honnør til WFF og dets medlemmer for ha tatt den imot.
Cloud surfer is offline