PPRuNe Forums - View Single Post - Bachelor of Aviation - finally!
View Single Post
Old 8th Apr 2010, 12:36
  #33 (permalink)  
Icenor
 
Join Date: Jan 2008
Location: Norway
Posts: 65
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Var det ikke slik at Lufttransport har vist interesse for elevene også? Det hadde vært en alle tiders mulighet hvis man hadde fått til en ordning med dem.
Jeg har ingen detaljer å dele dessverre, men det blir spennende å se hva som kan skje etterhvert som Bardufoss programmet blir mer konkret.

Acro-treningen; er det full acro-utsjekk, eller er det "bare" treningen på upset recoveries i acro-godkjente fly? Eller begge deler kanskje?
Jeg kan ikke med sikkerhet si hvordan programmet blir i Bardufoss. Vi skulle i utgangspunktet ha full utsjekk, men når det ble bestemt at vi skulle til nord-Norge og fly multi, så reduserte de antallet acro-timer og økte antallet multi-timer.

Kommer UiT til å fortsette å pumpe ut nybakte flygere selv om det ikke er jobber der ute og mange arbeidsledige flygere langs gatene?
Nå skal ikke jeg snakke på vegne av universitetet, men tankegangen er vel at over lengre perioder så er fortsatt pilotbehovet relativt stabilt.

Private flygeskoler har også en tendens til å ligge litt bak markedet med tanke på at folk generelt er mer villig til å utsette seg for den økonomiske byrden og risikoen utdannelsen krever, når det er gode tider i luftfart. En jevnere strøm med piloter vil i større grad stabilisere arbeidsmarkedet.

Og jeg er sikker på at i universitetets samtaler med NHO Luftfart så har de kommet frem til et antall studenter som ikke overgår behovet over lengre tid.
Icenor is offline