PPRuNe Forums - View Single Post - Negative og positive opplevelser med flygeryrket
Old 12th Sep 2009, 08:05
  #24 (permalink)  
Guttn
 
Join Date: Aug 2007
Location: @ some hotel far away from everything
Posts: 734
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Vmu, jeg hører det snakkes om høyhastighetstog mellom de største byene i Norge. Alle miljø"gevinstene" og den "korte" reisetiden med disse. Men jeg tror dette er valgflesk av den fete typen. Måten Avinor er strukturert på gjør at alle avgifter som de samler inn (landing, parkering, taxfree osv) havner i en stor pott. Ergo er det de største flyplassene som finansierer ALLE Avinor flyplassene i landet. Avinor er allerede presset hardt økonomisk pga nedgang i trafikk generelt, og ikke minst pga sikkerhetsregeler som stadig endres og øker i omfang uten at de selv har særlig innflytelse. Quale anslo dette til å koste Avinor 1mrd ekstra i året under årets Solakonferanse. Hvis da høyhastighetstog blir en realitet så kommer dette til å slå negativt ut for mange av flyplassene i landet. Kanskje såpass mye at noen blir nedlagt og distriktsnorge blir hardt rammet. Det ville vært en katastrofe for infrastrukturen, og ikke minst forsvaret av landet! Smatidig er utbygging av høyhastighetstog estimert til å koste 500mrd - noe som ikke nevnes altfor ofte. MEN, er behovet der, og antall reisende øker betraktelig - for all del!

Chuck, det finnes et par måter å se hvordan yrket fungerer i praksis uten å måtte ta utdannelsen; få deg jobb i luftfart! Og da gjerne på bakkestasjon eller i kabinen. Da får du ta og føle på hverdagen, og alle frustrasjoner og alle gledesøyeblikk. Skjønner at dette kan være vanskelig i disse dager, og at du sikkert allerede har bestemt deg. Det er spesielt dårlige tider nå, og det meste virker bekkmørkt, og man vet ikke hvordan ting kommer til å utvikle seg, selv om de fleste tror at oppturen kommer. Husk at jeg sier "tror" og ikke "vet". Men jeg tror du er av typen som vil dette nok og ikke kommer til å gi deg selv om det kommer til å bli mye motbakke å gå. Kanskje du til og med ender i en posisjon der du kan påvirke yrket i en positiv retning?
Guttn is offline