PPRuNe Forums - View Single Post - Animasjon + CVR transcript - Colgan Q400 ulykken, Buffalo, New York.
Old 14th May 2009, 09:21
  #2 (permalink)  
Crossunder

Aviator
 
Join Date: May 2001
Location: Norveg
Posts: 483
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Tja... Gear down, flaps 15 og CLs max før glide slope, under straight-and-level flight er sikkert deres SOP, men det er aaalt for tidlig for en Q400 (Med mindre flyplassen ligger høyt, og de 2.300' i animasjonen er QNH) - spesielt siden vedkommende ikke øker motorpådrag og glemmer airspeed. Det er liksom ikke til å unngå (eller...tydeligvis er det jo det da...) å kjenne at Kua bremser med hjul ut og CLs max...
Ser ut som om de gir gass umiddelbart ved stall wng/shaker, men siden man bruker kraftige utslag på balanseror midt i en steiling, er vel utfallet gitt. Basick stick and rudder gikk ut vinduet. Virker ikke som om recovery procedures sitter i ryggmargen. Egentlig skal max pwr på Kua kunne dra deg rett ut av steilingen, selv med hjul og flaps ute.
Jeg takker min gamle flyskole for akrobatikkundervisning, og ser verdien av å kunne få ratte litt, og få litt confidence og ryggmargsrefleks til bruk i sånne situasjoner.

Jeg var ikke der, så jeg har egentlig ikke peiling. Spørsmålet er egentlig; Hvorfor virket alt normalt for crewet? Fatigue? Inexperience? Bad SOPs? Poor training?
Kjenner det går kaldt gjennom ryggen og nakkehårene reiser seg når man leser siste recording ..."we're [sound of scream]". Fy faen.
Crossunder is offline