PPRuNe Forums - View Single Post - 3000 ansatte mister jobben SAS
View Single Post
Old 3rd Feb 2009, 10:21
  #11 (permalink)  
Fokker-Jock
 
Join Date: Jun 2001
Location: Norway
Age: 48
Posts: 148
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
ække så gærnt :)

Om det er 150 norske piloter eller 300 danske spiller egentlig liten rolle. Eneste grunn til å beregne pilotovertalligheten i de tre landene har med FNL og gjøre og hvordan man skal håndtere denne ift. ex-BU pilotene.

Om man ser på årsrapporten er ikke resultatet ekstremt dårlig, men det blir slik som følge av spanair og estonian-salget. I norge var resultatet på 142 mill +. I sverige og danmark var resultatet rundt 350 mill - ?. Husker ikke longhaul, men isolert sett ikke kritisk. Dessuten finnes det allerede avtaler for hvordan overtalligheten skal forsøkes håndtert. Disse 400 overtallige, samt planene har vært kjent en stund allerede.

Jeg mister nok jobben selv, men for SAS sin fremtidige skjebne syntes jeg det finnes endel positive signaler for fremtiden. Sammenslåing av DK,SE og NO + Longhaul vil medføre betydelige kostnadsreduksjoner. K-avtale besparinger, gode kundeavtaler som f.eks StatoilHydro, vil kunne gjøre SAS konkurransedyktige og istand til å tjene penger igjen. I tillegg har SAS en punktlighet i verdensklasse, og et produkt som er vesentlig bedre enn mange av konkurrentene. Dette produktet syntes det også som at man har til hensikt å videreutvikle fremover, så uansett skjebne for den enkelte ansatte så gjelder det å brette opp armene og holde hjulene igang så godt som overhodet mulig. Det skal ihvertfall jeg. Så får man evt. se på andre jobbmuligheter når brevet dukker opp i postkassen.

Tror det er viktig å ikke la den krisemaksimeringen media skaper gå inn på en for mye. Alt er ikke svart, og med utgangspunkt i at verden ikke går under så vil det fremover skapes nye muligheter for alle i tiden som kommer.
Fokker-Jock is offline