PPRuNe Forums - View Single Post - SAS Bashing
Thread: SAS Bashing
View Single Post
Old 26th April 2001 | 17:31
  #31 (permalink)  
B-744
Guest

Without wanting to discredit the Southwest guys, but they do mostly fly around the south-western part of the US which, as you indicate yourself, is not Northern Norway. I have no doubt, though, that the Southwest guys are great but I guess perhaps the company also has a good check & training machine which means a lot, too.
Cathay would have been way up on the list, too, but was only 23rd, if it wasn't for a bomb which exploded onboard in the 60's.

Mht. cx så må jeg hellere skrive på dansk af frygt for at blive hevet ind på kontoret mandag morgen. Man kan jo læse det meste på fragrant harbour forum og det er jo stort set kun negativt. Der er rigtig mange ting som jeg ikke er enig med firmaet i. De prøver hele tiden små tricks for går den så går den. Vores pilotforening er heldigvis blevet stærkere men desværre har vi ikke helt samme arbejdslovgivning som i skandinavien eller US. De sidste mange år har de kun snakket om industry standard og market forces hver gang de skulle have os til noget. Således fik de vores A-skala piloter til at gå 20-30% ned i løn for to år siden. Nu har I så i USA fået kæmpe lønstigninger og derfor vil vi naturligvis også have noget mere, men firmaet vil selvfølgelig ikke snakke "industry standard" mere. Vores styrmandsløn ligger egentlig meget tæt på USA men som kaptajn er cx noget lavere, ligesom vores pension heller ikke er ligeså god.
Det skal dog siges at det hele ikke er noget lort. Jeg takkede nej til SAS for et par år siden og har trods alt ikke fortrudt. Lønnen kommer stadig hver måned, skatten er et "symbolsk" beløb på 15%, vi flyver gode fly med gode og flinke kollegaer som alle er dygtige piloter og efter 8-10 år er man kaptajn på en wide-body.
Cx er et godt firma at begynde i hvis man er under 30, ugift og ikke har noget imod at bo i HK, fordi man således kan spare en masse op som kan kompensere for den knapt så gode pension. Jeg var 26 da jeg sagde nej til SAS, havde jeg været over 30 og med familie var der nok ikke nogen tvivl om at jeg havde fløjet MD80 nu.

[This message has been edited by B-744 (edited 26 April 2001).]