PPRuNe Forums - View Single Post - Bachelor of Aviation - finally!
View Single Post
Old 27th May 2008, 07:24
  #27 (permalink)  
Guttn
 
Join Date: Aug 2007
Location: @ some hotel far away from everything
Posts: 734
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Noen superpiloter tror jeg aldri man kommer til å kunne produsere eller trene fram. Til en viss grad, kanskje, med tanke på målrettet og presis instruksjon javel, men det er bare altfor mange variabler inne i bildet. Det strides blant de lærde (oss) hva som utgjør forskjellen mellom en bra og dårlig pilot, dog er det endel punkter som gjerne går igjen. Følger man konsekvent ikke regelverket, eller ikke er så nøye på SOP f.eks. kan være en ting som gjør at man kan defineres som en dårlig pilot. Samtidig kan man være utrolig dyktig til både aircraft handling og situasjonsforståelse. På den måten kan man bli sett på som en dyktig pilot.

Så starter salat-tråkkingen.... Disse testene (ja jeg har også tatt dem og fått høre at det har gått veldig bra) har bare til hensikt å se om man klarer å holde tunga rett i munnen. Ikke noe annet. De forteller inenting om hvordan man håndterer ei flymaskin. Men de kan gi en pekepinn om hvordan man kanskje forholder seg til gitte regeler, som f.eks. SOP. Men det er flere faktorer som utgjør et menneske. Alle piloter i Kongens klær har gjennomgått mange sånne tester. Allikevel er det de som topper statistikken vedr hull-loss pr flytime (i fredstid for sammenlikningens skyld). Hvorfor? Sikkert flere årsaker til det, men kanskje at de ikke flyr så mye som den sivile verden (iallefall ikke de norske pga lack of funding). Kanskje en annen ting er at de til tross for å fly i formasjoner, flyr single-pilot. MCC hva er det? Men jeg må være litt enig med TD... mange havarier i sivil luftfart hadde ex-militære bak spakene og har gjort non-standard ting. Igjen... MCC hva er det?

Er veldig generaliserende nå, så jeg håper ingen føler seg truffet.

Men tilbake til tråden Noen er veldig flinke med teorien men tar litt lengre tid med håndtering. Andre virker det som om aldri har gjort annet enn å fly, men bøkene er veldig tunge å komme sge igjennom. Uansett må man opp til samme standard ved skilltest for å få sitt fortjente CPL. Tror faktisk at det kan være en fordel å ha piloter med litt høyere utdanning etterhvert i lederstillinger i selskaper. Det hjelper utrolig mye ved f.eks. forhandlinger piloter vs ledelse hvis man har noen som ser og ikke minst forstår saker fra begge sider.
Guttn is offline