PPRuNe Forums - View Single Post - Bachelor of Aviation - finally!
View Single Post
Old 27th May 2008, 05:39
  #25 (permalink)  
TowerDog

SkyGod
 
Join Date: Aug 2000
Location: Palm Coast, Florida, USA
Age: 67
Posts: 1,542
Likes: 0
Received 10 Likes on 1 Post
De uten interesse for annet enn kun flygingen skal jo ikke måtte tvinge seg gjennom en lengre akademisk utdannelse hvis de ikke har motivasjon for det. Man ville kunne skremme vekk mange kandiadter.
Helt enig..mange av oss enkle og primitive flygere satser på nettopp flybransjen for å slippe å sitte på en lesesal eller skolebenk i årevis, men vi har også oppdaget at livet er for kort til å jobbe seg fast i en drosjebil eller en fiskebåt.

Som en kjent mann i den Norske flybransjen, Einar Sverre Pedersen sa: Hvis du ikke kan brukes til noe annet så blir du flyger.

Jeg kjenner mange akademikere i Norge etter at jeg var flyger for NTHFSK (Norger Tekniske Høyskole Fallskjermklubb) i sin tid.

De guttene (og jentene) tok 4 til 6 års skolering etter gymnaset og var så inne på studiene og hovedoppgavene og doktorgradene sine at jeg ble matt bare av å høre på alt the teoretiske de skravlet om.

Vi ble dog gode venner og har holdt god kontakt siden med mange av de.

Meg tror at det kanskje er flere forksjellige personligheter her i verden og at noen av oss egner oss for å kjøre fly og har gjort det bra i den bransjen, mens andre egner seg til å studere teorien bak alt samt metalurgien i hver nagle som er spikret fast i flykroppen.
Om den gjengen blir en slags superflygere som kan rykke opp i ledelse og forhandle med flyfabrikanter isteden for å fly i tykt og tynt hvor talentene kanskje blir bortkastet kan jo skje..Men på den annen side så har slike fine folk blitt klekket up på egen hånd og men en smule egenopplæring før i tiden:

La oss si at man greier å plukke ut de med over gjennomsnittet egenskaper i hand-eye-coordination, spatial orientation, egenlæring, logisk og teknisk forståelse, motivsjon osv.
Har man oppdriften, egoet, motivasjonen og vettet til å jobbe seg oppover i flybransjen så havner man på toppen uansett om man gakk på en yrkeskole for flygere med diplom på slutten.

Jeg kjenner mange slike karer som er type A personlighet og som kjedet seg som vanlig linjeflyger. De trengte dog ikke en statlig skole i Tromsø for å klatre stigen, det gakk av seg selv og de sitter godt for tiden.

Det være sagt, hvis noen tror at det er fin fisk å kjøre på et slikt fint kurs, hatten av og lykke til..Mitt poeng er at man blir antagelig ikke en bedre flyger i ordets rette forstand av å sitte på en skolebenk år etter år.
Flyging har veldig lite å gjøre med akademistudier akkurat som man kan ikke lese seg til å bli en god elsker eller god motorsyklist.
Talent og motivasjon teller nok mere enn pugging...

Forsvaret gjør det - dette kan det ikke herske tvil om; I hverfall ikke i min verden,
Javel ja.
Jeg har vært ute fra Norge in mange år men husker kanskje at Norske jagerflygere har kræsjet flere F-16 i fredstid enn noe annet land..?

Hatten av til alle superpiloter som får statsanesttelse i fine fly for at de klarer alle prøvene som blir servert, men hvordan ligger statistikken med hensyn til ulykker per flytime i fredstid?

Det var en tråd her på PPRuNe noen år siden hvor det ble argumentert at stort sett alle flyulykker i sivil luftfart hadde en milltærflyger i venstre setet.
Husker ikke hvordan det utviklet seg meg statistikk og påstander men det fløy noen fjær der i gården...Superflygerne datt like fort ned som de uvaskedte og underutdannete sivilistene...


Nok om det, man kan vel argumentere til kuene kommer hjem og hvis noen tror at et flygeruniversitet i Tromsø er løsningen så er det sikkert god fisk.
Jeg har bare noen år igjen i denne bransjen og skulle vel hatt en klistremerket på støtskjermen som sier..."I would rather be sailing"
TowerDog is offline