PPRuNe Forums - View Single Post - Bachelor of Aviation - finally!
View Single Post
Old 26th May 2008, 07:48
  #24 (permalink)  
Crossunder

Aviator
 
Join Date: May 2001
Location: Norveg
Posts: 483
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
TD har gått ze hard way skjønner jeg

Denne BA-en blir vel sannsynligvis ikke standarden for alle flyskoler verden rundt. Det bør man også være glad for! De uten interesse for annet enn kun flygingen skal jo ikke måtte tvinge seg gjennom en lengre akademisk utdannelse hvis de ikke har motivasjon for det. Man ville kunne skremme vekk mange kandiadter. Se heller på det som et separat valg i jungelen av tilbud der ute. Det kommer ikke til å bli noe annerledes - bare litt ekstra. Mange er sikkert villige til å ofre et år ekstra for å slippe de høye utgiftene forbundet med dagens JAA-utdannelse. "Den Harde Veien" må sikkert fremdeles utforskes av disse gutta ved UiT, men denne gangen uten kreditorer og Espen Lie på slep.
Det er fremdeles mange veier til Rom (jeg fløy f.eks. med Norwegian sist gang...) Personlig skulle jeg gjerne tatt denne utdannelsen. Per i dag er jeg bare rødruss med CPL og befalsutdanning... Jeg tror nå fremdeles det er et stort behov for piloter, i lederstillinger, som har hatt en aldri så liten innføring i økonomiske prinsipper, har et snev av forståelse for lederskap og motivasjon, og som er i stand til å føre en nopenlunde fornuftig samtale med flyfabrikkantens ingeniører når de er på Airbus-shopping eller sitter i brukermøter et par ganger i året.

Om disse gutta blir noe flinkere til å fly? Vetta fanken jeg, men jeg skal allikevel begi meg ut på syltynn is. Ved nærmere ettertanke tror jeg faktisk isen har gått, men jeg jomper uti:
Billig og "anerkjent" utdannelse i hjemlandet = masse søkere?
Masse søkere = UiT plukker de best egnede?
Best egnede = de med høye scores på f.eks. Stanine-skalaen (som Forsvaret og familien Syversen bruker) og som virkelig er motiverte?

La oss si at man greier å plukke ut de med over gjennomsnittet egenskaper i hand-eye-coordination, spatial orientation, egenlæring, logisk og teknisk forståelse, motivsjon osv. Klarer man i tillegg å gi disse et solid treningsopplegg, så tror jeg faktisk at - ja - UiT kommer til å uteksaminere folk som er dyktigere enn gjennomsnittet av oss dødelige pillot-mainna. Forsvaret gjør det - dette kan det ikke herske tvil om; I hverfall ikke i min verden, etter å ha fløyet mye med folk fra både Forsvaret og det sivile. Jeg presiserer igjen at vi da snakker om gjennomsnitt. Man vil alltid ha folk over/under et snitt, selvfølgelig. UiT er langt fra målet, men det er jo lov å håpe.
Crossunder is offline