PPRuNe Forums - View Single Post - Norwegian
Thread: Norwegian
View Single Post
Old 12th Mar 2008, 09:44
  #117 (permalink)  
Crossunder

Aviator
 
Join Date: May 2001
Location: Norveg
Posts: 483
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
...og det vil ikke koste 220k for ratingen hvis du kan presse den inn i ferie og friperioder. Jeg slapp unna med 167k inkludert landingsrundene hos Sterling. Tok det i ferien, så jeg tapte ingen lønn. Betalte i EUR, så det avhenger jo av valutakursene også.
Siden DY har en TRTO-godkjenning på trappene (vet ikke om alle findings/concerns er lukket etter første inspeksjon fra LT ennå?), er det nok snakk om å tilby rating i en eller annen form. Det er også lagt inn diverse tabeller med nye timekrav/bonding i OM-en.
Bare det å bake de 3-4 obligatoriske interne passene inn i ratingen - i stedet for i tillegg til en ekstern rating - bruke DY-prosedyrer (og TRI-er) ville spart mye tid, penger og arbeid og streamlinet operasjonen betraktelig. DY kunne fremdeles betalt for 3-4 pass, og dermed spart kandidaten for tilsvarende.

Hva angår startlønna i DY (1.500h TT) så er ikke så langt unna WF hvis man deler lønn på antall flytimer eller arbeidstimer. WF har dessuten et idiotisk stort overskudd for tida, kombinert med en god del oppsigelser, så med K-08 under oppseiling spørs det om ikke startlønna blir justert opp. her må DY bare henge på. Hvis WF i tillegg fikk pølsefingrene ut av bakenden og opprettet baser på Værnes eller Sola vil kanskje ikke DY være så attraktiv lenger? Men alt avhenger jo av om man ser på grunnlønn eller hele pakka inkludert tillegg. Dietten (satsene) i DY ligger 50% over WF, og er med på å dra opp utbetalingene betraktelig. Men den er jo ikke pensjonsgivende.
Jeg skal nok innrømme at utbetalt lønn er det som teller for min del akkurat nå. Fritid er verdt mye, men betaler ikke regningene. Det er unektelig slik at jeg i min andre måned i DY fikk utbetalt det samme som i det 6. året i WF... Det er de yngste, med skyhøye utdanningskostnader, ny-startet familie med hus- og billån som trenger pengene - ikke de over 60 med null gjeld og ingen forpliktelser. Her vinner DY. Ingen pendling, mer utbetalt, oftere hjemme til kvelds. Da var jeg solgt. DY har heller ikke WFs latterlige lønnsstige på 26 (eller er det 24/25 nå) trinn!!! Tar jo en evighet å klatre oppover.
Ikke everyone´s cup of tea, men vi har alle forskjellige behov.
Crossunder is offline