PPRuNe Forums - View Single Post - Norwegian
Thread: Norwegian
View Single Post
Old 2nd Feb 2008, 01:17
  #80 (permalink)  
Cloud surfer
 
Join Date: May 2000
Location: Norway
Posts: 158
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Bestglide;

Å stikke hodet i sanden bidrar pent lite til diskusjonen, og de som står overfor vanskelige valg sitter sikkert pris på at man kan argumentere to sider av samme sak. Debatt er sunt.

Om jeg har gitt inntrykk av at Widerøe er en dårlig plass å jobbe, så ber jeg om forlatelse for det; for det ikke meningen. Widerøe er en god arbeidsplass, nettopp fordi de har meget gode lønninger samt en K-avtale fremforhandlet av en sterk, kompetent og meget ressurssterk forening. Man jobber i underkant av 170 dager i året for en lønn som kun kan matches av større selskap rundt om i verden. Det gjelder både den faktiske jobben man er satt til å gjøre og måten man komenseres på. Mange av mine gode venner jobber i Widerøe, og min identitet er vel ikke akkurat så veldig anonym.

Men det betyr ikke at man trenger å lukke øynene til den verden som eksisterer rundt oss. Vi alle har nok av kollegaer som satt meget godt og trygt i SAS for 8 år siden.
Det er morsomt å jobbe i Widerøe
bør være en av flere faktorer man ser på i dagens unike og historiske jobbmarked, og definitivt ikke den avgjørende.


Norwegian kan heller ikke vokse inn i himmelen til evig tid,
Jeg tror du misforstår meg; poenget er at medium-jet erfaringen er det som gir deg jobbsikkerheten, ikke flyselskapet. Jeg tror at tiden med lange karrierer i ett og samme selskap er over, og i løpet av de neste 35årene vil man se mer og mer tilstander hvor piloter tilbyr sine tjenester til de høystbydende. En total endring i karrierestigen, katalysert av at enkelte selskaper begynner å tilby lønn og base (og muligens flytype) på bakgrunn av tidligere erfaring, og at ting som pensjon og fosikringer holdes utenfor selskapets hender i form av høyere lønn. At jeg tror dette er fremtiden er ikke det samme som å si at jeg er begeistret over ideern. Kanskje jeg tar feil, men la oss følge med på hva som skjer med Emirates og hvordan de skal bemanne sin enorme flåtebestilling over de neste 12-24 måneder. Pilotene de trenger sitter pr. idag i andre selskaper
med bra ansiennitet og gode betingelser (fra Guttn sitt innlegg),
så utfordringen blir hvordan de kan få dem til
å kaste bort alt det man har opparbeidet seg (Guttn)
.

Forresten, de siste WF-kapteiner som har fått base sørpå (OSL) nå har kun hatt plikttjeneste nordpå i 2-4 år. Ikke 10 år som Cloud Surfers negativitetsteori tilsier
Korrekt. Og dette har ingen sammenheng med tidligere ekspansjonen i syd og store mengder nyannsettelser? Nyansatte styrmenn gikk rett til Florø eller Torp og nå kommer som FC Tromsø eller Bodø? Man skal være litt forsiktig med å bruke ting som skjedde for lenge siden som argument for hva som kommer til å bli. Tre ting skaper ansenitetsbevegelse: pensjonsavgang, ekspansjon og nyansettelser. Selv med mitt enkle kurs i statistikk klarer jeg å regne ut at ikke alle kan få base syd etter 2-4 år. Ikke med mindre vi kraftig reduserer trafikken nordpå. Eksempelet ditt er genuint, men som du godt vet er det vel heller unntaket?

Jeg tror dette er en sunn og god debatt, og jeg skulle ønske at du heller tok deg tid til å motargumentere istedet for å avfeie meg som en spreder av
negativitetsteori.
Noen av mine beste år var i Widerøe, men det i seg selv er ingen garanti for fremtiden.

og Burn21... "word"? Etter 8 uker er du vel godt kjent med både Havna pub, Andrikken, splitvakt og Tommy på Ica?

Last edited by Cloud surfer; 2nd Feb 2008 at 01:56.
Cloud surfer is offline