PPRuNe Forums - View Single Post - Benair
Thread: Benair
View Single Post
Old 15th Jan 2008, 18:01
  #18 (permalink)  
Hårek den Hardbalne
 
Join Date: Aug 2002
Location: EU
Posts: 97
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Guttn,

Man kan si mye om dette, men en ting er 100% sikkert; jeg hadde ikke vært der jeg er idag uten å ha flydd noen år på Caravan og fått masse kjøtt på beina. DET får man ikke ved å gå rett fra flyskolen til en større jetmaskin over natta.
for sake of argument; det tror jeg ikke noe på Det er klart du kunne ha vært der du er idag uten Caravan. TD er der han er via en 206 +++ I dagens internasjonale luftfart finnes det minst to veier å gå, og begge er like kurante for den som går den veien som det er for flyselskapet som ansetter piloten;

1. Du går trappetrinnene som supercup24 nok velger, eller
2. Du kjøper deg en medium jet type rating og får jobb i et flyselskap.

Eller;

Du er en av de som kommer inn under en cadet scheme hvor flyselskapet sponser deg gjennom hele skiten fra dag en og zero flytimer til høyrestolen i en jet-maskin.

Velger du 1. over, så slipper du ikke unna isingsforhold under FL120 uten autopilot. Og det er jo en erfaring å ta med seg.

Velger du 2. over, så slipper du heller ikke unna isingsforholdene under FL120. Du fyker bare noe raskere igjennom driten.

Jeg satt for mange år siden på gate under en turn-around et sted i Europa. I høyresetet hadde jeg en kollega som nettopp hadde begynt i selskapet, så jeg var litt nysgjerrig på bakgrunnen hans. Man er jo litt nysgjerrig slik. Han fortalte da at han hadde fått jobb i selskapet mer eller mindre rett fra flyskolen. På den tiden var jeg meget pro trappetrinn-metoden for å få erfaring, så jeg spurte om han trodde det var en del erfaring han kom til å mangle med hensyn til operasjoner i isingsforhold uten autopilot. Da så han på meg som om jeg skulle ha dumpet inn i cockpiten fra en annen planet, og serverte følgende:

"Hvorfor skulle jeg savne eller mangle det. Jeg sitter her i en varm cockpit i en middels stor jetmaskin, og her kommer jeg til å sitte det meste av karrieren. Etter avgang stiger vi med 5-6 tusen fot i minuttet og over skyene er himmelen alltid blå".

Jeg blir som regel ikke svar skyldig. Men etter en kort betenkningstid måtte jeg jo gi han rett i det han sa. Om jeg mente, mener eller ikke mener at de såkalte trappetrinnene er veien å gå, se det får bli min subjektive oppfatning. Luftfarten har utviklet seg i den retningen den har. Det kan jeg like eller ikke like. Men akseptere det, ja, det må jeg.
Hårek den Hardbalne is offline