PPRuNe Forums - View Single Post - Luftfartsskolen
Thread: Luftfartsskolen
View Single Post
Old 7th Jan 2008, 14:29
  #14 (permalink)  
FJS
 
Join Date: Dec 2004
Location: Norway
Posts: 42
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Når det gelder antall timer en sitter igjen med etter endt USA opphold (når J1 visumet går ut) så er det selvsagt forskjellig fra person til person. Men når det er sagt så har mange skoler store problemer å holde på instruktørene for tiden. En får jobb med veldig lav totaltid i USA for tiden så instruktørene blir ikke lenge i jobbene.

Det er derfor "lett" å finne seg en flyskole der en får fly mye. Når jeg instruerte så fløy jeg ca 80 timer i uka. Det var plenty for meg. Ville ha litt liv på sida også. Hadde forøvrig flere kompiser som fløy 120+ timer og returnerte med 1500 timer og FAA ATP.

Det er derfor ingen problem å flytte tilbake til Norge med 1000+ timer dersom en jobber for det. Er også litt underlig å høre om folk som flytter hjem rett etter dei er ferdig med CPL (dersom dei da ikke har en jobb linet opp). Er veldig dyrt å samle timer i Norge og det kan ta veeeldig lang tid siden det er få instruktører som flyr heltid.

Og når sant skal sies, det er forsåvidt et pilots marked nå med mye jobber, men en nyutdanna pilot med CPL og 190 timer står ikke øverst på lista hos flyselskapa, og det er alltid mer piloter som leter etter jobb, enn det er jobber, selv i gode tider.
FJS is offline