Jeg hadde boding med det nevnte selskap, men jeg var forberedt å betale bondingen fordi jeg så på det som en billig inngangsbillett til selskapet jeg ønsket å jobbe for (i forhold til å betale en full rating på større fly og sjanse på å få meg jobb). Kom meg ut etter 1 måned og betalte nesten full bonding. Veldig kjedelig når man tenker på at selskapet bare vil fortsette å utnytte time- og erfaringskåte lowtimers (horebransje!), og jeg visste at jeg skrev under på en bondingavtale som gikk i min disfavør. Fikk den etter litt diskusjon noe (lite) redusert, og nedbetalte litt over tid.
Forhørte meg med advokat, og fikk beskjed om at jeg selvfølgelig kunne gå videre med saken, men at den mest sannsynlig ville ende opp i Forliksrådet. Utfallet kunne bli at jeg fikk noe reduksjon i bondingen, men fordi jeg har skrevet under på en gjensidig avtale, så måtte jeg belage meg på å også dekke egne saksomkostninger og advokatutgifter. I verste fall også for motparten. Så hvor mye har man egentlig å spare på å et bondingbeløp som maks er på ca 40.000 NOK etter å ha jobbet der i 6 måneder?
Man føler seg selvfølgelig utnyttet av å måtte betaling bonding til et selskap som ikke tar vare på sine ansatte og som ser på pilotene som en stor byrde (men som de likevel lever av). Men se heller litt på det totale bildet. Har du fått deg jobb i et annet selskap hvor du får ratingen din gratis og en anstendig lønn - er det da verdt bryet med å gå videre med saken?
Snakket forresten også med NF ang. bonding på generelt grunnlag. De sa stort sett det samme som advokaten jeg snakket med. Og ble også fortalt at det i sin tid var en rettsak ang. bodning mellom Braathens og noen piloter som sluttet. Pilotene tapte.
Det var en annen side av saken