PPRuNe Forums - View Single Post - utdanningstips?
Thread: utdanningstips?
View Single Post
Old 11th Dec 2004, 18:49
  #44 (permalink)  
ingridel
 
Join Date: Nov 2004
Location: norway
Posts: 18
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Arrow

TPE331

Du nevnte forresten at du hadde noen gode råd, vedr utdanning i US,- det er bare å komme med de, jeg vurderer fortsatt både us, og europa. Synes det er vanskelig å vurdere de to markedene, men jeg tror nok at jeg kommer til å velge utdanning med utganspunkt i en hypotese om hvilket marked som det kan være lurest å satse i. Nå er det jo en sammenheng mellom flymarkedene også, så det kan selvsagt tenkes at jeg ikke vinner eller taper så mye på uansett hva jeg velger.Da er det jo som CS nevner, avhengig av timer og når selskapene vil sjekke shipper..

Men, det er bare å sende meg en pm, det mottas med takk!


RTO

Jeg må innrømme at jeg synes det er litt vanskelig å svelge at du nå sier at det ikke har betydning hvor du har fått utdannelsen din.. Jeg trodde arbeidsmarkedet for piloter var ca som det er ellers, at dersom du har en utdannelse fra harvard eller fra et lurvete sted i mongolia, så må det kunne implisere en kvalitetsforskjell..? OG det er vel rimelig å tro, at selskaper ansetter de som de tror er best skikket til å utføre arbeidsoppgavene ..?Ja, du har kansje rett-- ?ikke vet jeg..

SlowAndSilly

Det er klart at det å være pilot nok setter endel rammer for hvordan jobbsituasjonen din er, men det er vel som med alt annet at det myye avhenger av hva en gjør det til selv..
Nå tror egentlig ikke jeg at det er vanskelig å få en jobb, hvis du studere økonomi, for da kan du jobbe med mye forskjellig egentlig. Garantert en bra jobb, er man nok ikke.Men siden jeg nå ikke eier noen gullgruve, synes jeg det er greit å ha en backup plan, dersom man ikke får jobb som pilot, med en gang/i det hele tatt, etter endt utdannelse. Da kan man jo lettere betale ned den millionen man har i gjeld i studielån. Det er nesten en slags risikospredning, slik jeg ser det, du investerer i flere ting, spesielt siden den ene investeringen er usikker, og både kan gi ok avkastning, og null avkastning.
Flymarkedet er iallefall fra mitt perspektiv noe uoversiktlig, og vanskelig å beregne, så da kan det vel være greit å være litt forsiktig ? Men det er vel kansje på tide å begynne å satse, så jeg vurderer å begynne nå om et års tid.
Men du synes kansje ikke at det er risikofylt å satse nå? Hva mener du? Ville du kastet deg på, rett og slett og ikke dikket med noen annen utdannelse? Hva hvis helsen svikter?


Hotell Charlie

Takk for det, jeg tror vel egentlig at det både kan være utfordrende og ikke utfordrende å være pilot. Det handler kansje litt om hvor du flyr, og hva du flyr. Det må vel iallefall være plausibelt å anta at samtlige piloter har et seriøst forhold til sikkerhet, derav alle sikkerhets rutinene. Konsekvensene kan jo bli skikkelig stygge, av menneskelig svikt, beroende på hvilke feil det dreier seg om osv.
Men som CS nevner, så tror jeg at det gjerne blir mye rutine arbeid, og dermed ikke den gigantiske faglige utviklingen. Men det er klart, utfordringer blir det også, vær og vind osv.


CS

Er enig i tanken om å satse når markedet er på bunn, for å bli med opp.. Men det er så utrolig vanskelig både å få oversikt over hvordan situasjonen er idag med etterspørsel etter piloter, og enda verre, beregne fremtidlige pilotetterspørsel. Og hvordan flymarkedene utvikler seg, dvs når de virkelige ER på bunn og hvordan det utvikler seg.. Så jeg antar at jeg må undersøke dette endel nærmere, før jeg gjør noe som helst. Det må vel være mulig å finne noen tall for hvor mange som allerede er utdannet, og venter på jobb, og hvor mange folk selskapene regner med å ansette videre, jeg får vel ta kontakt med forskjellige selskaper, og spørre om de har lyst til å si noe om det. Men det spørs vel..

TIMTS

Hahahaha ! det måtte vel komme, hva er best; å fly copter, eller å fly fly...Men takk for tipset, og sånn. Når sant skal sies har jeg faktisk ikke flydd i copter- Men sånn som jeg tenker på det, blir det kansje en smule feil, å sammenligne to ting, som er vesentlig forskjellige.Hvis man nå skal dra inn aeronautikk, så understreker det jo bare enda mer forskjellene. Copter og fly har forskjellige egenskaper i luften, og flyet har fordeler som copter ikke har, og copter har fordeler og egenskaper som ikke flyet har.. Jeg tror nå da, iallefall at den største fly følelse først kommer idet du setter deg inn i et seilfly..

Men all respekt for dere rw'ere , copter er bra det, dritbra. det er jo bra at dere føler at dere flyr, når dere sitter i copter.
Men jeg for min del vil fly fly, og er vel generelt heller ikke enig i at det er copter som er mest å fly, du kan jo fly skikkelig i fly også.
Somsagt, så synes jeg det blir feil å sammenligne,..


Mvh
Ingrid
ingridel is offline