PPRuNe Forums - View Single Post - utdanningstips?
Thread: utdanningstips?
View Single Post
Old 9th Dec 2004, 16:33
  #37 (permalink)  
Crossunder

Aviator
 
Join Date: May 2001
Location: Norveg
Posts: 483
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Hotel Charlie:

Det jeg tror Cloudsurfer vil fram til, er at det ennå finnes [alt for] mange selskap som ansetter "cowboyer" og folk som tror at det å være "operativ" betyr å skite i regler og gjøre ting "my own way" med buksa på knærne og håret i brann (fordi SOP og ledelsen er noe dritt...). Dette gjelder først og fremst de mindre selskapene (som jeg og CS jobber for), og jeg regner med at ditt selskap ikke er så lite, i.o.m. at du tydeligvis flyr long haul!? Jeg har inntrykk av at denne typen flyging (jet/store selskap) bedre forstrer en god sikkerhetskultur. Dette mye på grunn av at det er mere attraktivt mtp lønn/status/karrieremuligheter etc., og således tiltrekker seg de med best kompetanse (Forsvaret etc. som er vante med en no-BS-operation og ikke har manglet midler til forskning og utvikling av FLT OPS) Jeg kan selvfølgelig ta grundig feil av dette da!
Bare se på noen av de ulykkene/hendelsene vi har hatt i Norsk luftfart de siste årene; det har ikke skjedd noen nevneverdig forbedring i statistikken, ei heller har det fått spesielt store konsekvenser for de involverte personer/selskap. Mye handler om [sikkerhets]kultur, og dette er svært vanskelig å gjøre noe med hvis man ikke har ressurser (både menneskelige og økonomiske) tilgjengelig. En kortbaneoperasjon er noe helt annet enn jet - spesielt long haul, og man har tradisjonelt sett selekterert en helt annen type personer (med vilje), som kanskje er litt mer "happy-go-lucky" og "operative". Enn så lenge er det ikke nok med all verdens CRM/ALAR-kursing og stabilised approach consept, hvis dette ikke blir fulgt opp over tid gjennom LOFT/OPC/Line Check etc., og man ikke greier å forandre folks HOLDNINGER. Det foregår også en stor grad av underrapportering, så mørketallene er nok i høy grad tilstede. Dete vil igjen gi et dårlig analysegrunnlag og videre vanskeliggjøre oppgaven til en Flight Safety Officer.

Dette kan bli en interessant diskusjon, men nå må jeg ta ut vær/NOTAM og ut å fly
Crossunder is offline