PPRuNe Forums - View Single Post - utdanningstips?
Thread: utdanningstips?
View Single Post
Old 6th Dec 2004, 15:35
  #21 (permalink)  
PropsAreForBoats
 
Join Date: Apr 2001
Location: Scandinavia
Posts: 174
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Hei ingridel!

Siden du spør, skal jeg utdype dette med mikke mus- fms. Som crossunder nevner, er FMS hjernen (den eneste?) i cockpit. FMS står for Flight Management System, og i ordentlige fly så er det en avansert navigasjonscomputer med mange tilleggsfunksjoner (snart mangler vel bare kaffeservering), som gjør den grå hverdag svært mye enklere for oss (evt. mindre utfordrende, for de som tenker slik )

Årsaken til at jeg så harmdirrende betegner FMS'en i vår F50 (SK) for mikke mus-FMS, er at den er rimelig utdatert, og har et ganske unøyaktig områdenavigasjonsystem (R-NAV), basert på VOR/DME, hvis det sier deg noe. Så mens selv Båtsfjord Flyklubb flyr rundt med i alle fall en håndholdt GPS, så flakser vi rundt i bekmørtna med navigasjonsteknologi fra krigens dager. Og da snakker jeg ikke om Irak-krigen. (Det er ikke unsafe, ikke misforstå meg, bare helsikes irriterende...) Og for ordens skyld: Nei, den er ikke i NÆRHETEN av å kunne servere kaffe...

Asia er vel (dessverre) ikke helt på vestlig nivå ennå når det gjelder aksept av kvinner i cockp.... unnskyld, flight deck, men hvem vet. Hadde styrt unna rotor hadde jeg vært deg, mener å huske det er snuspåbud for kvinnelige flygere der, var det ikke så, Crossunder?

Forøvrig er det ikke draget jeg misunner Ron Jeremy (blir litt bekymret hvis den fyren har draget ), det er mer at han slipper alt arbeidet rundt. Litt på samme måte som jeg kunne tenkt meg en skikkelig FMS, faktisk...
PropsAreForBoats is offline