PPRuNe Forums - View Single Post - utdanningstips?
Thread: utdanningstips?
View Single Post
Old 5th Dec 2004, 16:27
  #16 (permalink)  
Crossunder

Aviator
 
Join Date: May 2001
Location: Norveg
Posts: 483
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Tje - hvordan beregner man pilotbehov? De fleste selskap jeg vet om er veldig dårlige til dette, men de tallene jeg fikk, var fra en eller annen konferanse el.l. i Europe her i sommer/høst, og baserer seg i første omgang på hvor mange som vil gå av med pensjon, og sånn ca. hvor mange man regner med vil miste legepapirene sine (statistikk). Sikkert også en liten %-vis vekst.
Oppgangen har allerede startet i Asia og Midt-Østen (kanskje ikke drømmeplassen for ei pilot-dame, men...), og der skriker de etter folk. Efraringsmessig går dette i bølgedaler, og det ble ekstra tungt etter at Osama sponset flyutdannlelse på noen av gutta sine (men de røyk på noen seriøst dårlige vilkår etter endt utdannelse.) Noen mener at selskapene benyttet dette helt bevisst til å kutte kostnader og krisemaksimere etc. Jeg vet ikke.

7-7 = 7 dager jobb - 7 dager fri. Turnus! Markedets beste

Tørkestativ/-apparat, les: Dash-8, Fokker 50 eller annen "light twin". I prinsippet masse merkelige, overprisede deler i løs formasjon, med to vifter og installert kalkulator u/graf. Ta to - betal for fire.

FMS er den egentlige piloten. Flight Management System. Uten denne computeren måtte vi ha brukt noen av basiskunnskapene våre på jobb, og da hadde tilværelsen vært uutholdelig! Det finnes mange utgaver av slike systemer, og jeg mistenker at PAFB ikke er 100% fornøyd med sin FMS
Crossunder is offline