PPRuNe Forums - View Single Post - utdanningstips?
Thread: utdanningstips?
View Single Post
Old 5th Dec 2004, 10:42
  #13 (permalink)  
Vmu
 
Join Date: Oct 2000
Location: Scandinavia
Posts: 43
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Kan jeg spørre deg om hva slags forutsetninger du har for å si at de som var i artikkelen i Dagbladet ikke visste noe om hvordan det er å jobbe som pilot? Jeg mener nemlig at de aller fleste i artikkelen vet hva de går til.
Ok. Nå er det en stund siden jeg leste den artikkelen, men det var snakk om hvorfor man burde bli pilot. Det kom fram noe slikt som at en flykaptein tjener godt over en million, flygere har masse fri og cruiser rundt på eksotiske destinasjoner. Dette er rimelig langt fra virkeligheten til de fleste flygere i min del av verden.

"Stakkars folk. De kommer til å miste noen illusjoner langs veien" var kommentaren fra flere av mine kolleger.

Jeg er selvfølgelig klar over at dette var skrevet i Dagbladet, og dermed neppe representerer den hele og fulle sannhet(altså hva gutta mener/tror). Men folk flest sluker alt som står i avisen rått, og kanskje er det noen som bestemmer seg for å bli flyger på grunnlag av dette. De vil nesten garantert bli skuffet.

Min hensikt med innlegget er ikke å ødelegge drømmene til folk, men å skape litt balanse i det nokså ubalansere inntrykket mange outsidere har av flygeryrket. Det finnes faktisk en god del flygere, særlig eldre kapteiner, som er møkkalei av hele yrket og bransjen, men som ikke har noen realistiske alterativer.

Med fare for å ødelegge mitt eget rykte som bunnløs pessimist, kan jeg jo nevne at det med jevne mellomrom kommer dager og flyturer der jeg også digger maks

Til ingridel: Du ser ut til å ha større innsikt enn jeg hadde fryktet. Og annen utdannelse har du også. Da faller mange av mine advarsler. Jeg er veldig enig i at man bør forsøke å leve drømmene sine. Lykke til! Kanskje vi sees i en cockpit engang


Mvh Vmu
Vmu is offline