PPRuNe Forums - View Single Post - utdanningstips?
Thread: utdanningstips?
View Single Post
Old 3rd Dec 2004, 14:53
  #5 (permalink)  
Vmu
 
Join Date: Oct 2000
Location: Scandinavia
Posts: 43
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Yep, er helt sikker på at jeg vil bli pilot ja .. Så det gjelder bare å finne en bra måte å komme dit på..!
Jeg ser jo hva du skriver her, men vil likevel si at dersom du er flink i noe så bør du vurdere å ikke satse på flyging. Svært mange, om ikke de fleste, som begynner med flyging som yrke har ikke den fjerneste anelse om hva det dreier seg om(se f.eks artikkelen om flygerutdannelse i Dagbladet for noen uker siden). Problemet er at kostnadene og finansieringsmetodene til flygerutdannelse gjør at de fleste ikke har noen vei tilbake hvis de ikke liker jobben. Og det er ikke bra.

Men alle er jo forskjellig og stiller forskjellige krav til en bra jobb. Generelt vil jeg si at dersom man synes en bra jobb innebærer følgende, så må man for all del ikke bli flyger: sikker jobb, utfordringer, faglig utvikling, bra mulighet til å påvirke egen hverdag, mulighet til å bruke kreative evner, mye hjemme, lønn avhengig av ferdigheter og innsats.

Hvis man derimot har sansen for: rutinemessig arbeid, kanskje potensiale for god lønn en gang i framtida(og kun hvis man får jobb i et stort selskap som sas, wf, ryanair ol), fri når andre ikke har det, lite hjemme, trenger ikke å tenke jobb når du ikke er på flyplassen, så kan flyging være tingen.

Hvis flygeryrket likevel er det eneste som gjelder, så vil jeg anbefale på det varmeste å ha en annen utdannelse før man starter. På den måten har man noe fornuftig å falle tilbake på i den kritiske fasen til man får sin første jobb, og det blir heller ikke så vanskelig når man får sparken for første gang eller går lei.

Når det gjelder lønninger og arbeidsforhold så vil mange bli overrasket over det hårreisende lave nivået som finnes i mange mindre selskaper. F.eks startet en bekjent av meg i Blue1 for en tid tilbake, med 16000,- i lønn, i tillegg til såkalt bonding som gjør at han ikke kan slutte i selskapet når han vil uten å måtte betale penger. Da skal ikke studielånet være særlig høyt før det blir problemer. Selv begynnerlønna i sas er ikke spesielt høy, selv om den er bedre enn i Blue1.

Jeg tror mange insidere har en tendens til å si at yrket er bedre enn det er fordi det er flaut å innrømme noe annet.

Hvis flyging fortsatt er det eneste som gjelder er mitt råd:
1. Sats på gratis utdannelse, f.eks tfhs eller forsvaret. Går ikke dette så
2. Få en backuputdannelse, og
3. Vurder forferdelig nøye om du er villig til å ta risikoen med flygerutdannelse til flere hundre tusen.

Jeg mener din innstilling er mye viktigere for jobbmulighetene enn hvilken skole du velger. Ikke vær fornøyd før noe er perfekt.
Vmu is offline