PPRuNe Forums - View Single Post - Billig timebygging uten CPL i Skandinavia/Europa i offshore friperioder.
Old 2nd Sep 2013, 08:41
  #3 (permalink)  
Guttn
 
Join Date: Aug 2007
Location: @ some hotel far away from everything
Posts: 734
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Må si meg enig med Init her. Yrket er ikke å anbefale som inntektskilde. Samtidig må man skille mellom yrket pilot og rekreasjonsområdet flyging, for det å fly er jo fortsatt moro! Bransjen er (fortsatt) i fritt fall. Betingelser er hårreisende dårlig og tjenestetiden bare øker (se hva EASA koker sammen i disse dagene).

Men, jobber du offshore og har lønn mm derfra, i tillegg til en fin turnus, så kan det kanskje være mulig å få i pose og sekk (ha 2 jobber). But don't quit your dayjob just yet! Ikke ha det altfor travelt med disse timene, for markedet blir om mulig enda verre før det kanskje blir bedre. Hvorfor? Altfor mange ledige piloter med erfaring, altfor mange ledige uten erfaring som tar til takke med dritt i kompensasjon, en bransje som i større grad ikke tar folk med erfaring (for man kan komme (en situasjon der man må betale litt mer enn en halv peanøtt i lønn). Litt av en situasjon egentlig, og flyskolene reklamerer fortsatt med "et framtidig marked som kommer til å være desperate etter piloter", og det tror jeg er den største løgnen du noen gang kommer til å lese.

Som Init er også jeg utrolig privilegert og har gode ordninger og betingelser, og er en utdøende rase. Står på krava, men det er mer en situasjon der man prøver å klare seg fast til det man har fra før (i frykt for å miste det), for i dagens luftfart og konkurransesituasjon er man overhodet ikke i en posisjon til å kunne kreve noe som helst hvis man ønsker seg jobb.

Skjønner hva du vil, men skynd deg langsomt. Fint at du vil ha deg mer erfaring osv (det er sjeldent), hold på jobben din og følg med på markedet. Men spørsmålet ditt var egentlig hvor og hva du gjøre for å bygge timer. FAA har du jo, så USA er fortsatt aktuelt for timebygging. Planlegg turer fra kyst til kyst og tilbake igjen. Du blir da utsatt for all mulig type flyging og kommer til å lære mye!
Guttn is offline