PPRuNe Forums - View Single Post - Widerøe opptak
Thread: Widerøe opptak
View Single Post
Old 2nd Apr 2012, 23:56
  #320 (permalink)  
ENSA
 
Join Date: Sep 2009
Location: Cold and Dark
Age: 46
Posts: 25
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Icenor, bare tenk ILS om SCAT-1. S står for Special, og CAT-1 kjenner vi fra før
SCAT-1 er IKKE ILS, og bør heller ikke tenkes på som "special" ILS. SCAT-1 er en 'helt vanlig' LNAV/VNAV approach hvor VNAV 'høyden' defineres av GPS i motsetning til Barometri.

Siden den vertikale nøyaktigheten på GPS posisjonen er noe bedre enn baro-posisjonen, får man senke minima. Resten av verden (utenfor WF kan det høres ut som) kjenner slike approacher som GLS, APV eller GBAS approacher.

ENSA, jeg tror vi snakker litt forbi hverandre her. Prec appr vs non-prec gir klart høyere sikkerhet. Det tror jeg nesten alle er enige om. Om SCAT-1 ble lagd for kortbanenettet for å øke regularitet er jeg ikke helt med på. Hvorfor? Fordi de stedene som har SCAT-1 installert er tilsvarende non-ILS minima noe bedre. Ikke mye, men står det om noen føtter så velger man gjerne den appr som har lavest mulig minima for å lande, ergo holde regulariteten, rute etc.
Nei, nå blander du ting sammen. Du snakker her om gamle 'step-down' approaches (som meg kjent ingen har flydd siden midt på '90 tallet; de ble erstattet av CANPA approach profiles) hvor en level MDA gir mindre 'sink-through' enn en constant angle eller precision approach. Med to minima som ellers er lik, vil en CANPA profil gi noe høyere minima enn en level MDA pga. gjennomsynk ved minima. Men som du sikkert vet, så vil slike minima 'ellers være lik' kun i de tilfellene hvor minima er definert av hindringer i missed-approach sektor og ikke obstacle-clearance på final approach.

Men ingen i den vestlige verden flyr vel step-downs lenger(?), og det virker helt absurd at noen i det hele tatt bruker step-down argumentet som ett forsvar av hvorfor SCAT-1 gir høyere sikkerhet. Mener du seriøst at WF trenger SCAT-1 for å kunne unngå farlige 'step-down' approaches?

Det problemet var løst for lenge siden, og det krevde IKKE 600millioner kroner for å tegne noen constant innflygingvinkeler på approach-kart for deretter å koble dette sammen med autopiloten, DME(eller GPS) og høydemåleren.


http://www.airbus.com/fileadmin/medi...-GEN-SEQ02.pdf

http://www.ecacnav.com/downloads/RNA...%20Leaflet.pdf


That's it.
ENSA is offline