Hei Timts
Joda, det skjer ting på helikopterfronten i Norge. Men, det er nok ikke så rosenrødt som i enkelte annonser der det sies at "Nordsjøen skriker etter piloter".
Norsk Helikopter har tatt inn ca 25 piloter i løpet av et par år men de har foreløbig nok folk. De har tatt in en god del piloter med rundt 1000 timer.
I CHC Helikopter Service er det fortsatt behov for ca 60-70 piloter i løpet av de neste 6-8 årene. I HS har erfaringsnivået til de nye flyverne SÅ LANGT vært betydelig høyere samenlignet med Norsk. Men, det raser nok ned etterhvert.
Når det gjelder pappirer så har alle som har kommet inn hatt skandinaviske eller JAA sertesefikat (Inkl IR). Jeg TROR du må vente til HS eller Norsk sponser deg en IR rating. Det er jo da et tidspørsmål før erfaringsnivået synker dit blant kandidatene.
Ellers så er det en evig diskusjon når det gjelder hva som er best av innland eller offshore.
Svaret synes jeg er såre enkelt. ALLE flygerne som har sjangs søker seg til Offshore. Jeg her ikke hørt om noen her i Norge som slutter i HS eller Norsk for så å putre rundt på innlandet i et helikopter med en motor, pressede marginer, dårlig lønn og arbeidsvilkår.
Håper du fikk svar på noen av spørsmålene dine.
Hilsen Ex HAI Instruktør.