PPRuNe Forums - View Single Post - Transfering FAA hours to JAA logbook
View Single Post
Old 28th May 2011, 14:39
  #18 (permalink)  
Goldenbawls
 
Join Date: Nov 2010
Location: South of the Border
Posts: 46
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Én ting er å ikke føre alle enkeltvise flighter i Europeisk loggbok. Å gjøre dette virker både uriktig og usannsynlig strevsomt IMHO. Men totaltiden din er da "din" uavhengig av hvor i verden du har fløyet! Dersom man har 4000 timer i fra Afrika eller Samoa så er de fløyet og logget i henhold til lokale/nasjonale regs og til disse timene har Tullsynet ikke noe skulle ha sagt

Andre veien, fra JAA til FAA så fører man dette inn på "total from previous page" eller som en første linje i loggboka og summerer videre derfra. Personlig ville jeg forstått det meget godt dersom noen lot seg friste av å gjøre det på nevnt måte også fra FAA til JAA-bok

Å drive å trekke fra timer fordi de ikke er "JAA-godkjent" håper jeg inderlig ikke noen har fått beskjed om i fra Tilsynet uten grundig henvisning til relevant seksjon av JAR-FCL. La oss si du har 4000 timer Boeing-tid fra FAA/ICAO-land, er disse ikke gyldig i siden de ikke er fløyet med JAA Type Rating? Husk at Tilsynets oppgave og hjemmel er å passe på at operatører og piloter opererer etter gjeldende regelverk, ikke å finne opp egne regler via telefon eller mail.

W.O.W 84;
Jeg forstår at det er spørsmålstegn ved logging av PIC etter skill test, men dette med fartøysjef mens man har instruktør i høyresetet blir i Europa gjort i form av SPIC. Same ****, different wrapping. Dersom man har fløyet som instruktør i 800 timer etter CPL-oppflyging så er det da heller ikke unormalt å ha over 90% PIC-tid? Kan ikke begripe at noen skulle ha forklaringsproblem som følge av for mye PIC-tid. Tvertimot...

Nevn gjerne andre eksempler hvor FAA og JAA-logging er vidt forskjellig. Jeg kan ikke komme på noen i farten. -Dersom man følger JAR-FCL 1.080 vel å merke. Gudene vet at ikke alle på berget her gjør det.. Kremt IFR-tid. Host block tid.

Mer interessant er hvor lenge Tilsynet skal tviholde på særnorske BSL-regler? Frem til neste år? Vi flyr på felleseuropeiske JAA/JAR-FCL sertifikater, og opererer (kommersiellt) i henhold til felleseuropeiske EU-OPS 1/EASA CS-OPS 1-reglement. Hvorfor blande inn gammelmodige norske privatflyger BSL´r?

Last edited by Goldenbawls; 2nd Jun 2011 at 11:43.
Goldenbawls is offline