PPRuNe Forums - View Single Post - Widerøe opptak
Thread: Widerøe opptak
View Single Post
Old 15th Mar 2011, 07:23
  #267 (permalink)  
Guttn
 
Join Date: Aug 2007
Location: @ some hotel far away from everything
Posts: 734
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Kravene for ansettelse for SAS er/var iallefall 700TT 200ME 2FY 2MN (fra videregående skolen), avtjent/avklart verneplikt, og endel andre ting. Deretter, om de trenger folk, så er du kanskje heldig nok å bli innkalt til testing. Husker ikke om dette er 1 eller 2 dager, men hvis man har kommet så godt igjennom dette så er man klar for intervju. Så noen runder i holding pool før evt kursdato og fast ansettelse. Mye av det samme i WF, men timekravene er 800TT, MCC eller MCC Credit (dvs + 500t i godkjent multicrew environment, f.eks. 2 pilotsystem på singlepilot fly) og endel andre delkrav. DY sine har visst blitt litt forandret i det siste, men de står på nettsidene deres. LT ligger på 1000TT og endel delkrav pluss testing og intervjuing. Init tror jeg har vært på et intervju hos dem (eller tar jeg nå feil?) og kan kanskje gi mer utdypende informasjon?

Afrika er noe helt for seg selv. Du kan sende så mange CVer og søknader du vil via den elektroniske veien, eller på kamelryggen, men du kommer fortsatt til å bli på stedet hvil hvis du ikke har betydelig erfaring på flytype (500 på type er ikke betydelig, men litt over et halvt år). Det som gjelder der er å dra nedover og banke på alle dører og presentere deg selv. Bli kjent med pilotene. Dra på det lokale vannhullet med dem om kvelden. Der ende er det hvem man kjenner, og gir man et inntrykk av å være en stødig fyr som får jobben gjort så er det kanskje muligheter for at de tipser nettopp deg når de trenger en pilot til.

Et ugjestmildt miljø er hva arbeidsmarkedet for piloter er. Preget av knallhard konkurranse hvor undergraving er gjort i fullt dagslys. Kommer man seg inn så ser man kanskje tng fra en litt annen vinkel og kan gi råd og ønske om å hjelpe til så godt man kan. Veien er lang og skal man lykkes så må den gåes skritt for skritt.

Quag, det visste ikke jeg... men nå vet jeg heller ikke så altfor mye. Men jeg tror det er snakk om de siste fra overgangen fra SK til WF i.f.m. Vestlink overtakelsen. Men et godt rykte er jo et godt rykte
Guttn is offline