PPRuNe Forums - View Single Post - Widerĝe opptak
Thread: Widerĝe opptak
View Single Post
Old 12th Mar 2011, 09:35
  #236 (permalink)  
BoeingDreamer
 
Join Date: Jul 2010
Location: London & Oslo
Age: 54
Posts: 238
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Angaaende RYR, jeg er ikke noen forsvarer av de, og fra hva jeg har hort saa er det riktig det du sier om Wideroe.

Angaaende skatt osv., avhengig av hvor du er bosatt/skatter, f.eks i England saa kan du regne med aa betale ca 20% i skatt, i tillegg er det avhengig av hvordan du organiserer deg med regnskapsforer osv.
Saa det finnes muligheter som er fullstendig lovlige, som man kan benytte seg av.

Det er ikke mange, inklusive Wideroe, som tar piloter med 250 timer TT og gir de deres forste jobb. Jeg kjenner hvertfall et par RYR piloter, som naa er i sitt andre aar, base i England, og tar hjem ca £40.000 i aaret. Masse timer, og 3.aaret kommer mest sannsynlig til aa forlate selskapet, men har da ogsaa rundt 2700 timer.

Normalt etter 2 - 4 aar, dersom man har vaert snill gutt, saa har jeg hort man faar velge base, men de forste par aar, saa blir det hvor det passer RYR best. Husk de som har disse forhold er naermest laerlinger, og det er en mer lukartiv start til karrieren enn aa jobbe som instruktor i 4 aar og ikke finne noen jobb etterpaa med tusenvis av timer paa SEP.

Og med timer paa type, saa er det mange som har gaatt fra RYR direkte til andre bedre selskaper, som har samme flytype, som. f.eks Norwegian.
Norge er et forholdsvis lite land, og naar det blir noen ledige jobber, saa blir det enorm konkuranse om de faa jobbene som blir tilgjenglig. I tillegg saa tror jeg ikke Wideroe vil invisitere masse penger paa noen med en 737 TR, og tusenvis av timer paa 737, fordi de vil anta at denne personen muligens naar han faar jet jobb tilbud kommer til aa forsvinne til en annen jobb.
Han er naermest overkvalifisert for jobben, det er hvertfall en trend hos selskaper her i England som jeg har hort.

Ogsaa med RYR, for noen saa passer det at man kommer hjem hver dag, man kan oppnaa kommando i lopet av 4 -5 aar. Men der hvor RYR scorer, er at de har blitt et trenings senter for FO's, de gir lavt timede flygere en sjanse for sin forste jobb, som desverre mange andre selskaper ikke gjor.

Du er ikke paa lonn, men kontrakt, saa det er bare aa opprette et selskap for du starter TR, saa kan du trekke fra all utgifter du har i forbindelse med trening, reiser osv. Igjen i England saa koster det ikke noen formue aa starte et Limited Company i England, jeg vet at i Norge saa er ting mer komplisert, men det er grunnen til at du kan unngaa aa betale mye skatt de forste par aar med Ryanair, du har store utgifter som du kan utgiftsfore i regnskapet ditt/regnskaps-forer gjor dette.

Men jeg er enig, fra hva jeg har hort saa er Wideroe et fantastisk selskap aa jobbe for, men skattenivaet i Norge er ogsaa veldig hoyt, saa muligens naar alt er gjort opp, saa er det ikke sikkert det er saa stor forskjell tilslutt.

(og ikke start med lavt timede flygere og sikkerhet osv., vet det er et populaert tema, men det er noe baade Lufthansa, BA, KLM og Air France har gjort i over 30 aar med egne kadetter - og naa RYR)
BoeingDreamer is offline