PPRuNe Forums - View Single Post - Widerøe opptak
Thread: Widerøe opptak
View Single Post
Old 12th Mar 2011, 08:16
  #235 (permalink)  
Crossunder

Aviator
 
Join Date: May 2001
Location: Norveg
Posts: 483
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
BoeingDreamer: Jeg siterer fra en Wild Weasel-patch: YGBSM!

Ryanair betaler ikke godt. Trekk fra skatt, pensjon, forsikringer, pendling etc etc etc, og de sitter igjen med akkurat det samme som alle andre, bare at de sitter i det verste skitselskapet i Europa i tillegg. Grunnen til at de påstår å tjene mye er jo at mange unndrar skatt, og får alt utbetalt uten noen som helst fradrag. Hvis min arbeidsgiver plusset på alle sosiale utgifter og ikke trakk skatt fra min lønn, hadde jeg være fekkin' rich hver eneste måned... Widerøe har vilkår som Ryanairgutta bare kan drømme om (eller, det tør de vel ikke i frykt for å få sparken...), og i det såkalte "mindre commuter"-selskapet har de en av Europas beste fagforeninger. I Ryanair kan du ikke velge base sjøl på samme måte som i ordentlige flyselskap, men blir plassert der det passer selskapet den aktuelle uka. Dette ble bl.a. brukt mot de på Rygge som var så frekke at de uttalte seg i negativ retning om selskapet. Plutselig landet man seint på Rygge, og hadde tidligstart i DUB neste slinge. Klagingen forsvant. Du kan bli oppsagt på dagen, får ikke sykepenger, og får ikke engang kaffepulver på jobb. Feiende flott selskap det ja... Jeg gikk fra WF til DY for noen år siden pga. pendlerproblematikken, så jeg kjenner både low cost- og regional-sidene av saken. Pendling vs. familie er fremdeles den ENESTE grunnen til at jeg foretrekker DY. Ellers er alt så-som-så her på berget, og verre skal det bli Tid på jet teller forresten ikke så mye som folk vil ha det til. Cathay krever ikke dette (siden du nevner CX), og jeg kjenner flere som har vært på opptak hos BA med "bare" turboproperfaring. Emirates er unntaket, men det er fanken ikke mye fristende å bo i sandkassa og jobbe sammen med de lokale heltene der nede. Poenget med Widerøe er at man ikke trenger å "gå videre". Widerøe er as good as it gets hvis du tåler en liten periode med pendling. Videre til hva? Dårligere vilkår? Bo i Emiratene? Jeg gikk "videre" til DY, og det var ikke nødvendigvis en opptur på det profesjonelle plan...
Crossunder is offline