PPRuNe Forums - View Single Post - ATPL in Scandinavia
View Single Post
Old 3rd Mar 2011, 08:45
  #17 (permalink)  
Beepo
 
Join Date: Sep 2009
Location: Oslo
Posts: 11
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Thumbs up

Cefey: Det er vel ikke spesielt illustrerende ift. lønnsforhåpninger for en søkende pilotspire å bli presentert med et gammelt avisklipp om hvor mye folk i SAS med minst 10 års ansennitet tjener. Real-lønnen for unge piloter i de fleste selskaper idag ligger langt, langt under dette. Hvor du har hentet disse tallene dine om legelønn osv, tør jeg ikke engang begynne å spekulere i, men det er uansett helt irrelevant i denne sammenheng så lenge du opererer med såpass utdaterte og lite generelle tall som du gjør. Dagens situasjon i SAS er ikke spesielt betegnende for bransjen generelt.

Og jeg vil vel heller ikke si at den teoretiske delen av flygerutdanningen kan regnes som spesielt tøff. Dette vil jeg begrunne med at det er klare fasit-svar på alt (multiple choice, så man trenger ikke engang kunne skrive korrekt ), det baserer seg på enkel pugging av enkle regler og fakta (det meste er enten "svart eller hvitt"), det krever minimalt med egen refleksjon, og man kan i tillegg kjøpe alle eksamensspørsmålene på forhånd og dermed "organisert jukse" seg til mer enn gode nok resultater.
Jeg ønsker absolutt ikke å rakke ned på mitt eget fagfelt her, men å sammenlikne teoridelen med tradisjonelle akademiske fag og hevde at det er faglig tøft, synes jeg er litt i overkant. Vet ikke hvilke andre høyere utdannelser du sikter til (forutsetter at det ikke er snakk om yrkesfaglig vgs), det får du isåfall utdype nærmere. At en flygerutdanning er krevende på andre måter, er jeg selvsagt enig i, da det er et meget ansvarsfullt yrke som krever mye av piloten ift. konsentrasjon, presisjon, flying-skills, people-skills etc etc.

Får ellers bare si meg enig med Albicilla her, og si at det er bra du har en positiv holdning, og at karrieren din ser ut til å være i boks allerede nå med en FAA CPL, 200h, og en god porsjon pågangsmot i sekken. Er ikke mange jeg vet om som har hatt alt såpass på stell allerede på ditt stadie..
Beepo is offline