PPRuNe Forums - View Single Post - Norwegian med nye F/O requirements
View Single Post
Old 29th Jan 2011, 22:54
  #46 (permalink)  
dire straits
 
Join Date: Mar 2006
Location: another planet
Posts: 41
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Nei nei nei,
Jeg diskuterer gjerne sak men på et saklig nivå. Som jeg ser det så er det mange her som mener at de fortjener ett intervju hos DY fordi de har en CPL, like mange mener de fortjener intervju fordi de har erfaring. DY tar inn en god blanding, men Svært få uten intern anbefaling. Denne anbefalingen er noe DY vil ha fordi de mener at de nå har en god gruppe piloter. Jeg vil aldri anbefale noen jeg ikke kjenner godt og trives med, noen som ikke har samme type humor som meg, noen jeg vil føle jeg kan jobbe godt med som i tillegg kan fly. Møtes disse kriterier får jeg en god kollega som jeg gjerne anbefaler uavhengig av erfaringsnivå. DY sier 4500 søkere, det er BS. Men la oss si at de har 450 reelle søkere til 150 stillinger, ja da tar de noen som kan anbefales av noen som de allerede kjenner. Deretter gjøres en god sjekkerunde på kandidaten via venners venner etc., miljøet er fremdeles såpass lite at det går an å finne ut masse på den måten-ting som en aptitude test aldri ville avsløre. Det finnes mange med flere anbefalinger som aldri vil få intervju av den grunn!
Så vidt meg bekjent var det vel heller aldri noen aptitude-test i BU, og veldig mange gren på nesen da SAS startet med to-dagers SIAP-tester betalt av kandidaten til kr.5000,-.
Om jeg starter en airline ville jeg aldri ansette en cockpitslave jeg visste lite om, meg bekjent bruker DY relativt store ressurser på bakgrunnsjekking. At de nå har delt inn søknader i flere typer FO skyldes nok heller det at de IKKE har 4500 søkere som møter deres krav, tror ikke de har 450 stk engang-kanskje 200 kvalifiserte. Ser det som positivt at det ikke nødvendigvis er krav om T/R, om man så må starte på en litt lavere lønn er vel det greit, er det ikke?
dire straits is offline