PPRuNe Forums - View Single Post - Norwegian med nye F/O requirements
View Single Post
Old 27th Jan 2011, 19:05
  #30 (permalink)  
Goldenbawls
 
Join Date: Nov 2010
Location: South of the Border
Posts: 46
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Hehe..

samt ei 737 rating som jeg har jobba ræva av meg for å få råd til å finansiere.
Jeg vil påstå at min ansettelse ikke var tilfeldig, heller tvert om!


Norwegian har hatt en fantastisk ekspansjon og passasjervekst som det bare er å ta av seg hatten for. En fantastisk bragd, mye komersiell know how, is i magen og en god del flaks/heldig timing har bidratt. Bragden skal i hovedsak bossen sjøl, Skjeldam og beancounterne ha crediten for. Stilt overfor en slik vanvittig økning så har man ikke tilstrekkelig tid til å gire opp en full organisasjon til rekruttering, selektering, trening, og oppfølging. Man har sin fulle hyre bare med å bemanne flyene hver dag!

Hvordan finne kvalifisert personell? Jo la meg få to minutter til å spille djevelens advokat:

1. Man leter etter "kvalifiserte" piloter. Vokse flinke folk som har fløyet årevis i tung luftfart (FAR25), kanskje utenlands, og man håper de vil avslutte/fortsette karrieren hjemme. Dette fikk ting "up and running" i begynnelsen. Hvordan spare tid og penger? Jo ta de som allerede har gyldig rating og erfaring på relevant type. Dette er helt legitimt og naturlig å gjøre.

2. Veksten fortsetter, og det er begrenset med gamle BU og Color Air-piloter etc. igjen på markedet. Vel, man skal fortsatt ha folk fort som faen så man utvider horisonten, og ser etter andre alternativer. Men man har ikke råd/tid til å få opp noen egen treningsorganisasjon, så kravet om TR forblir.

3. Ryanair/Sterling/Easyjet crew med gyldig rating søker seg inn men de blir stadig færre, og man blir stillt overfor horder med 1000-1500timere med egenfinansiert "gamblet" TR. Vel, "nordmann, to bein, hodet mellom skuldre og gyldig TR"
Man har da fortsatt fly man skal bemanne! Kan du komme på kurs i morra??

Her begynner skurringen, og onde tunger vil hevde at en ny standard er satt i Norge. Fra Cherokee til Boeing såfremt man har en rating. Og hvorfor har man ikke gått veien via Ben Air, Airwing, Widerøe, Lufttransport, etc? Det er faktisk ikke folkerett å fly Boeing, dra til Afrika å fly Caravan som folk før deg har gjort.

4. Man har fortsatt flere fly man skal bemanne, og for å få hjelp til å sortere i mengden med 1100-timere og gyldig rating så spør man piloter som allerede er i korpset om tips. Helt legitimt.

Alle legacy og majors i flygingens hjemland fungerer på samme vis, men der borte er det ikke snakk om å komme inn med mindre man har 5000TT og 1000 turbin. That´s another story.

5. Enkelte "wonders" F/O begynner å fokke opp royally, samtidig som strykprosenten på kapteins-utsjekken øker. Men veksten fortsetter. Noe må skje, tips og anbefalinger er tydeligvis ikke nødvendig kvalitetssikring. Rating og evt. linetraining har tydeligvis ikke vist seg å tilsvare "aptitude."

6. Man trenger kvalifisert personell til videre vekst, men dette kommer jo til å koste dinarer. Løsning? Cadett-program med selektering, sponsret rating i regi av egen TRTO og lav lønn i åresvis. Alt man trenger å ordne er en ny treningssjef og senke ansettelseskravene. Wait, what?
Goldenbawls is offline