PPRuNe Forums - View Single Post - Tromso Luftfartsfag
View Single Post
Old 2nd Nov 2010, 22:04
  #28 (permalink)  
Beepo
 
Join Date: Sep 2009
Location: Oslo
Posts: 11
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Selve flygerutdanningen trenger de altså over 1,1 millioner per elev for. Virkelig? Etter min mening burde de klart å utdanne opp til dobbelt så mange piloter for det beløpet, men da måtte de lagt produksjon av flytimer ut på anbud og dermed ville sansynligvis det såkalte miljøet i Bardufoss blitt "cut out of the loop". Jeg kan tenke meg at overprisede flytimer er det største pengesluket her.
Til sammenlikning: Luftfartsskolen på Torp tar 840000+30000 i avgifter (Luftfartsskolen Torp) per ab-initio student over 2 år, altså 270000 mindre, på et mindre omfattende utdanningsløp. Det koster å bo i Norge, gitt.

Hvis UiT skulle lagt ut flyopplæringen på anbud, hadde den som du sier sannsynligvis endt opp et annet sted enn i Nord-Norge, og dermed hadde man mistet mye av grunnlaget for å legge utdanningen til UiT, den infamøse og utskjelte "arktiske flygingen" (som jeg allikevel anser som fornuftig).

Dessuten tviler jeg på at pris var viktigere enn kvalitet for UiT. Man kunne sikkert fått tak i gamle fly, og noen nydannede FI'er fra Florida til å jobbe gratis og spart noen kroner på det, men universitetene har etter min erfaring ikke for vane å bruke 50 år gammelt studiemateriell (edit: Ja, jeg vet TFHS sine PAer har noen år på baken..), eller å ansette forelesere som kun har studert faget sitt i ett år. Dette er selvsagt kun spekulasjon fra min side, og må ikke forveksles med dokumenterte fakta

Til UiT-studenten vil jeg si at du ikke skal ta denne diskusjonen personlig
Det trenger du ikke bekymre deg for, men takk for omtanken

God kveld og som sagt, lykke til.
Takk det samme!

Last edited by Beepo; 2nd Nov 2010 at 22:45.
Beepo is offline