PPRuNe Forums - View Single Post - Tromso Luftfartsfag
View Single Post
Old 2nd Nov 2010, 12:59
  #25 (permalink)  
polazarus
 
Join Date: Mar 2007
Location: Norway
Posts: 36
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Selv om det er positivt med statlig støtte til pilotutdanning så må det være lov til å komme med kritikk. Spesielt når UiT bare klarer å utdanne 24 studenter for 30 millioner kroner.
De få "ikke-relaterte" fagene regner jeg med allerede eksisterte for andre linjer, så kostnaden her er minimal. Selve flygerutdanningen trenger de altså over 1,1 millioner per elev for. Virkelig? Etter min mening burde de klart å utdanne opp til dobbelt så mange piloter for det beløpet, men da måtte de lagt produksjon av flytimer ut på anbud og dermed ville sansynligvis det såkalte miljøet i Bardufoss blitt "cut out of the loop". Jeg kan tenke meg at overprisede flytimer er det største pengesluket her.

En annen ting som jeg synes det er helt kurant at de blir kritisert for er fakultetet i Tromsø sine tanker om hvor gode de er, tanker det virker som de har arvet fra NAC-gjengen. Det er ikke vanskelig å forstå at dette irriterer andre i bransjen, selv om vi ideelt sett sikkert bare burde ignorert det. Det hadde vært fantastisk om Norge hadde fått verdens beste flyskole, men basert på det jeg har lest og hørt fra Tromsø så virker det dessverre ikke som at de har det beste utgangspunktet. Never stop learning er det vel noe som heter...
Når man virkelig er best i verden på noe, så trenger man ikke si det selv.

Til UiT-studenten vil jeg si at du ikke skal ta denne diskusjonen personlig, for den handler egentlig ikke om du får en god utdannelse eller ikke.
Om du blir en god pilot handler helt og holdent om deg og dine holdninger. Det handler om talent. Det handler om arbeidsvilje og hvor villig du er til å utforske dine egne grenser. Det handler ikke om hvilken logo som står på flyet, så fremt tilretteleggelsen for læring er tilstrekkelig.
Konkurrer mot deg selv. Konkurrer mot dine medstudenter. Ikke konkurrer mot det du ikke kjenner, for det er meningsløst. For selv om UiT sikkert er en god skole, så vil den som alle andre gode skoler utdanne både gode og "mindre gode" piloter. Hvem er du? For hvis du finner deg selv ved endt utdannelse, og det eneste argumentet du har for hvorfor du er en god pilot er hvilken skole du har gått på, så har du havnet i sistnevnte kategori. Da er det for sent. God kveld og som sagt, lykke til.
polazarus is offline