PPRuNe Forums - View Single Post - Tromso Luftfartsfag
View Single Post
Old 1st Nov 2010, 12:21
  #21 (permalink)  
tractorpuller
 
Join Date: Sep 2006
Location: Most likely a lower FL...
Posts: 62
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
2. Ønsker vi at vilkårlige skoler i USA skal stå for utdanningen av fremtidige norske piloter, eller er det ønskelig med en kvalitetskontrollert skole i Norge hvor man faktisk har mulighet til å kontrollere utdanningsopplegget ved skolen? Jeg sier ikke med det at alle skoler i USA er udugelige, tvert i mot, men dette har vi heller ingen måte å kontrollere. Jeg har aldri vært student i USA selv, og vet derfor svært lite om dette, men etter hva jeg har hørt / lest så vil vel noen sette spørsmålstegn ved kvalitetskontrollen på enkelte skoler. Dette blir bare synsing, men poenget er uansett at det ikke er negativt å ha litt kontroll på hva som skjer.
Jeg klarer ikke helt å se hva som er så viktig med denne "kontrollen". Det utdannes atskillig flere piloter i Norge enn de som kommer fra UiT og slik vil det sikkert fortsette å være. De som tar utdannelsen i USA konverterer sine sertifikater ved en norsk skole, gjør de ikke? Skal de da ikke få lov til å fly likevel siden ikke hele utdannelsen har vært underlagt den samme kontrollen som ved UiT

Beklager, men å ha fjorårets elever som flyinstruktører er det mest absurde og mest hårreisende opplegget jeg har hørt om. Disse instruktørene har null erfaring som trafikkflyger, og jeg kan ikke forstå at dette er et akseptabelt opplegg. Kjekt for de som vil bygge timer, horribelt for kvaliteten på utdanningen.
Dette fungerer nok bedre og har fungert bedre i mange år enn du tror. Var forøvrig også vanlig ved NAC, men det er mulig du mener kvaliteten på utdanningen der var horribel.

Flyging i arktisk miljø under utdannelsen er av mindre betydning. Hvor mange av de som flyr i nevnte Lufttransport og Widerøe har tatt utdannelsen sin i USA? Noen eksempler på at dette har skapt problemer ved flygingen i Norge i ettertid?

For ordens skyld vil jeg si at det er flott at man har muligheten til å ta en slik utdanning i Norge, selv om jeg mener viktigheten er langt mindre enn det UiT fløyen gjerne vil ha det til
tractorpuller is offline