PPRuNe Forums - View Single Post - Tromso Luftfartsfag
View Single Post
Old 1st Nov 2010, 12:15
  #20 (permalink)  
Blue06
 
Join Date: Dec 2005
Location: WTF? Which city is this?!
Posts: 39
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Etter hva jeg har blitt fortalt så kreves det spesielle kurs for flygerne i SAS og Widerøe for å få lov til å fly i Nord-Norge
Det kreves ingen spesielle kurs for SAS/WF for å fly i nord. Hva med DY/LT? De flyr også i nord. Seriøse selskaper(alle norske vil jeg tro) har egne operative kurs som tar for seg lokale forhold med vær/vind, spesielle flyplasser/innflygninger etc, ut i fra hvor man opererer. Men det er ikke myndigehtspålagt krav.

Om du ikke ser poenget med arktisk flyging så er det helt ok
Hvor mye arktsk flyging klarer du med en Cirrus du da? Av den type fly man bruker til å ta grunnleggende sertifikater, er det ganske få som er godkjent i isingsforhold. Navajo'en skulle vel uansett ikke brukes i Norge? Er det forresten satt noe tidsperspektiv på når flygetreningen skal foregå i Norge?

Beklager, men å ha fjorårets elever som flyinstruktører er det mest absurde og mest hårreisende opplegget jeg har hørt om
Til opplysning så kan man i Norge faktisk bli instruktør med kun PPL+CPL teori! Noe jeg syntes var komplett idioti da jeg fikk vite det. Sånn sett så er kravene strengere i USA.
Generelt hvis man ser på kravene i USA vs Norge så er USA mer erfaringsbasert mens man i JAR har større fokus på teori. Flere manøvrer, som i USA kreves til PPL/CPL, er klassifisert som acro her hjemme. F.eks spin-recovery.

Jeg ville vært veldig forsiktig med å påstå alt du gjør, du uttaler deg om ting du egentlig ikke har kjennskap til. (...)var du rent fysisk flua på veggen når planleggingsmøtene for dette studiet fant sted?
Var du? Jeg fulgte med ganske bra og har vært et tiår i bransjen. Utad kom de ihvertfall ikke med særlig gode argumeter. Da var hovedfokuset at NAC ikke skulle gå konk.

fra ditt subjektive ståsted
Det er vel ingen er særlig objektive her inne vel? Like mye som "dere" mener at kritikerne har behov for å forsvare sine valg, kan jo jeg påstå at dere har samme behovet av å forsvare skolen dere går på nå...

flyselskapene faktisk ønsket flere teoretiske fag på studieplanen enn det som ble resultatet
Irrelevant. Flyselskapene har ingenting å tape på at UiTs program dekker mest mulig. Om det er nødvendig kunnskap for en pilot er jeg uenig i. Som sagt; de hadde takket ja til Master nivå også.

Jeg har aldri vært student i USA selv, og vet derfor svært lite om dette, men etter hva jeg har hørt / lest så vil vel noen sette spørsmålstegn ved kvalitetskontrollen på enkelte skoler
I et land med flere tusen flyskoler vil det alltid være noen gode og noen elendige for å si det rett ut. Men de skolene nordmenn tradisjonelt har reist til, og spesielt de som har hatt samarbeidsavtaler med skoler i norge, har faktisk holdt et høyt nivå. En ting som er bra med pilotutdannelsen er jo målbarheten på "produktet", gjennom teoretiske prøver, men i hovedsak skilltestene. Det er veldig enkelt å se hvem som flyr innenfor kravene(+/-100ft/10*HDG/IAS etc) og har forståelse for hva man holder på med. Holdninger er det derimot værre å måle, men at UiTs elever utvikler de beste holdningene gjennom å lese bed.øk tror jeg ingenting på. At målbarheten er større ved at det foregår gjennom staten er et legitimt argument, men du må ikke tro at amerikanske skoler er helt uten myndighetskontroll. Hva med alle legestudentene som drar til f.eks romania? Selv om den norske stat ikke har like god kontroll betyr det ikke at de er ubrukelige leger. Jeg synes man må innse at Norge er ikke verdensmester i alt, selv om mange liker å tro det. Man liker å si at forsvaret utdanner "verdens beste piloter", men hvor drar de for sin opplæring? Jo, USA. Norge er en lilleputt-stat når det kommer til flyging, og staten gjør jo alt de kan for å kvele det lille miljøet som er.

Men vi må jo innse fakta, det er "ingen" som får "jet-job" rett ut fra UiT
Hvor er denne faktaopplysningen hentet fra? Og hva mener du egentlig? Litt for mange hermetegn til at det fakta du vil jeg skal innse kommer klart frem
Fakta og fakta. Ingen av dere er vel ferdige før sommeren 2011? Så noen fasit finnes ikke enda. Men du får forklare du da hvor du kan gå rett i en god jobb etter UiT. "Ingen" skulle bety 99%, da det alltids vil være noen som har så gode kontakter at de får en "jet-job"(som igjen skulle bety et større selskap). Det virker ikke slik på dere her inne(og det er bra), men jeg håper ikke elever går rundt å tror at de får jobb i et større selskap med 200timer. Hvertfall ikke slik markedet er i dag, men det kan jo fort endre seg.

At sklolen er gratis for studentene er jo veldig bra(hvem ville ikke fått sine sertifikater gratis?). På en annen side gjør det livet enklere for f.eks. Ryanair/easyJet/etc som baserer seg på rookies.
Argumentet ditt er at fordi vi ikke har brukt penger på utdannelsen vår, så kommer vi til å ha en stor trang til å ta opp et lån for å kjøpe en typerating og jobb? For meg så har det helt den motsatte effekten
Jeg er glad for at du føler det slik, og særlig hvis det er den generelle holdningen. Jeg tror mange ville tenkt at siden de fikk utdannelsen gratis, kan man bruke pengene man har "spart" på rating i stedet.

Å gjemme seg bak Internetts anonymitet og kalle andre ynkelig er rimelig smålig gjort av deg
Mulig jeg brukte litt krasse ord her, og ikke meningen å støte noen. Leser du hva jeg skrev en gang til så karaktiserer jeg ikke personen som ynkelig, men produktet han presenterte.
Når du er ferdig på skolen og fått litt erfaring i de forholdene han tar opp, så tror jeg du også vil se at den blekka der var oppramsing av selvfølgeligheter, stort sett uten innhold. Etter å ha lest den for fjerde gang, virker som om han har størst fokus på forskningsdelen i de eksemplene har tar opp og ikke "pilot"delen.

Internettets anonymitet kan være litt tricky noen ganger. Jeg står for det jeg har skrevet i mine innlegg og hadde vi hatt denne diskusjonen face to face hadde jeg ment det samme. Men siden luftfartsmiljøet i Norge er så mikroskopisk som det er bør man være litt forsiktig. Skulle jeg skrevet med fullt navn, ville jeg selvsagt moderert meg litt og ikke sette ting på spissen slik jeg har gjort nå for å få frem poenget. Man vet aldri hvem som leser det man skriver og i verste fall kan det få konsekvenser. Så selv om jeg sitter trygt cockpit i nord-norge nå, vet man aldri hvor lenge det varer. Jeg ser uansett frem til å få dere i høyresetet en gang i fremtiden! Og selvfølgelig ønsker også jeg alle fremtidige kolleger lykke til
Blue06 is offline