PPRuNe Forums - View Single Post - Tromso Luftfartsfag
View Single Post
Old 1st Nov 2010, 05:18
  #17 (permalink)  
Icenor
 
Join Date: Jan 2008
Location: Norway
Posts: 65
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
At sklolen er gratis for studentene er jo veldig bra(hvem ville ikke fått sine sertifikater gratis?). På en annen side gjør det livet enklere for f.eks. Ryanair/easyJet/etc som baserer seg på rookies.
Argumentet ditt er at fordi vi ikke har brukt penger på utdannelsen vår, så kommer vi til å ha en stor trang til å ta opp et lån for å kjøpe en typerating og jobb? For meg så har det helt den motsatte effekten. Jeg ser for meg at hvis man har et stort, pressende banklån å betjene, så er det kritisk at man tjener en god lønn fra starten av. Man må jo i det minste tjene nok til å kunne betale rentene slik at banken ikke tar huset til foreldrene dine. Når man allerede har 800.000 kr i gjeld, så virker det ikke som om 200.000 kr ekstra er så mye, hvis det betyr at du kan få deg jobb hos Ryanair og begynne å nedbetale lånet.

For min del så har jeg heldigvis ikke det problemet. Jeg er ikke økonomisk presset til å kjøpe Ryanair sine tjenester. Jeg kan godta en jobb i det lille flyselskapet eller som flyklubbinstruktør og samle timene min på den gamle måten. Jeg tjener kanskje ikke like mye som han i Ryanair, men for meg så er ikke lønn alt. Ryanair er helt klart en snarevei, men jeg har ikke noe behov til å ta den.

Jeg vet ikke hvordan holdningen til dere elever er med tanke på LoCo-sirkuset?
I våre samtaler om emnet har jeg aldri hørt at noen er en supporter av opplegget. Jeg tror de fleste forstår at måten pilotene utnyttes er uheldig for bransjen. Nå skal ikke jeg uttale meg på vegne av alle som er her, dette er bare slik jeg oppfatter det. De fleste i studiet er vel medlem i Norsk Flygerforbund så det sier vel litt. (Jeg er ikke interessert i å starte en diskusjon om NF vs. alle de andre flygerforbundene, start en ny tråd isåfall)

Deres studieleder gjør et ynkelig forsøk i linken lenger ned, uten at jeg blir særlig klokere, men så har ikke jeg bachelor heller da.
Å gjemme seg bak Internetts anonymitet og kalle andre ynkelig er rimelig smålig gjort av deg.

Har man 200timer har man 2 valg; "Pay-to-fly" scams eller samle timer som instruktør/evt starte i små flyselskaper. Og da er jeg redd de fleste velger alternativ 1, slik veldg mange fra NAC gjorde da SAS ikke lenger hadde behov for piloter. Forståelig? Ja, men også ødeleggende for piloters generelle betingelser. Så selv om det ikke finnes en slik avtale med f.eks Ryanair, er jeg redd for at det blir slik i praksis.
Klart det er mulig å komme seg videre fra 200timer, men det kan ikke være noen tvil om at det både er enklere men ikke minst raskere å skaffe seg erfaring i USA vs Norge.
En helt gyldig problemstilling. Jeg har ikke noe fasitsvar på det. Jeg kan ikke garantere at noen fra UiT ikke kommer til å ta den snareveien mer enn jeg kan garantere at noen fra USA gjør det samme. Det jeg kan håpe på er at studentene får litt mer kunnskap om bakgrunnen for at situasjonen er slik den er i dag, f.eks. igjennom bedriftsøkonomi. Og at dette på sikt er med på å bygge holdninger som er mer bærekraftige når det kommer til arbeidsvilkårene for piloter.
Et argument jeg har hørt før, senest her på PPRUNE i fesmokie sin tråd under tittelen Pilot Negotiation ( a little humor ), er at en av årsakene til at arbeidsvilkårene til piloter har gått i dass, er på grunn av lite forståelse blant piloter når det kommer til fagforeningspolitikk. Og da tenker jeg ikke nødvendigvis på forhandlerne, men på gruppen som skal godta avtalene etterpå. Det kan ihvertfall ikke skade at man har litt mer innsikt.

Dette syntes jeg var morro lesing; Link
Særlig side 15 og utover, som omhandler "arktisk flyging" var spesiellt underholdende. Ingenting der som ikke allerede er dekket av dagens ATPL teori, og han påpeker jo selvfølgeligheter som feks: "Vind, uforutsigbarhet som følge av mekanisk påvirking fra fjell, bygningsmasse på lufthavner med mer" No **** Sherlock?!? Mekanisk turbulens kalles det i ATPL teorien.
Jeg er sterkt uenig med deg at for å operere under det klimaet som eksisterer i nord-Norge, så er det nok å bare ha lest ATPL-meteorologi. Fra mine egne opplevelser der oppe så skal man være veldig respektfull ovenfor været og hvor fort det kan forandre seg. Og har man lyst å leve lenge så skal man høre nøye etter hva erfarne piloter fra Widerøe og Lufttransport har å si og ikke tro at dine ATPL kunnskaper er nok til å redde dagen.

Jeg synes dette virker som et, nesten desperat forsøk, på å beholde luftfartsmiljøet rundt det som var NAC...
Ja det kan jeg tro på. De brenner veldig for dette her og de har sterk tro på hva universitetet kan oppnå. Jeg er veldig takknemlig for arbeidet de gjør.

30 mill fordelt på 24 studenter?
30 millioner er årsbudsjettet når studiet er helt oppe å kjører med alle 6 klassene som da vil bestå av totalt 72 studenter.

Men lykke til alle UiT-studenter!
Takk skal du ha, det er ikke så ofte vi får høre det fra disse kanter
Icenor is offline