PPRuNe Forums - View Single Post - Tromso Luftfartsfag
View Single Post
Old 31st Oct 2010, 21:52
  #10 (permalink)  
Blue06
 
Join Date: Dec 2005
Location: WTF? Which city is this?!
Posts: 39
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Synes det er litt kaldt ute så jeg hiver litt ved på bålet:
...hvorfor folk er så utrolig opptatt av å snakke om hvor ubrukelig UiT-utdannelsen er
Siden det er "mine" skattepenger som brukes til dette vil jeg gjerne vite hvorfor man trenger et slikt tilbud og hva som er bedre med UiTs opplegg. At man får en utdannelse som på papiret betyr noe(Bachelor) er sikkert fint det, men hva skal man med det i cockpit?
Et argument som ble brukt før oppstart var at man hadde spurt de store selskapene i Norge om det ville være attraktivt, og "surprise surprise", alle ønsket en slik ordning velkommen. Men, hvem ville sagt nei til dette? Så lenge det ikke har noen konsekvens/kostnad for de betyr det ikke så mye. De hadde sikkert takket ja til en PhD også. Jeg har ennå tilgode å høre gode faglige argumenter. (Deres studieleder gjør et ynkelig forsøk i linken lenger ned, uten at jeg blir særlig klokere, men så har ikke jeg bachelor heller da). Men at staten burde ha som oppgave og utdanne piloter, like gjerne som lokførere er jo legitimt. Men hva med eks busssjåfører? Ikke alle utdanninger betales av staten...
Det er jo en grunn til at kravet til ATPL i JAR-FCL kun er fullført grunnskole(av offisiell/offentlig utdanning). Man kan gjerne snakke om utdanning/erfaring og alle fagene UiT "pynter på brura" med, men det som er interessant er jo relevant utdanning/erfaring. At dere skal lese bedriftsøkonomi og logistikk samtidig som "core flying skills" er jo fullstendig logisk for en pilot å kunne
Og siden du spør: UiT har ikke blitt rekruttskolen til RyanAir
Hvorfor nekter folk å tro at det er umulig å komme seg videre med 200 timer noe annet sted i verden enn i USA?
At sklolen er gratis for studentene er jo veldig bra(hvem ville ikke fått sine sertifikater gratis?). På en annen side gjør det livet enklere for f.eks. Ryanair/easyJet/etc som baserer seg på rookies. Så man tenker kanskje nå, at siden man ikke betalte for CPL er det helt greit å bruke "de pengene" på TR. Jeg vet ikke hvordan holdningen til dere elever er med tanke på LoCo-sirkuset? Men vi må jo innse fakta, det er "ingen" som får "jet-job" rett ut fra UiT.
Har man 200timer har man 2 valg; "Pay-to-fly" scams eller samle timer som instruktør/evt starte i små flyselskaper. Og da er jeg redd de fleste velger alternativ 1, slik veldg mange fra NAC gjorde da SAS ikke lenger hadde behov for piloter. Forståelig? Ja, men også ødeleggende for piloters generelle betingelser. Så selv om det ikke finnes en slik avtale med f.eks Ryanair, er jeg redd for at det blir slik i praksis.
Klart det er mulig å komme seg videre fra 200timer, men det kan ikke være noen tvil om at det både er enklere men ikke minst raskere å skaffe seg erfaring i USA vs Norge.


Dette syntes jeg var morro lesing; Link
Særlig side 15 og utover, som omhandler "arktisk flyging" var spesiellt underholdende. Ingenting der som ikke allerede er dekket av dagens ATPL teori, og han påpeker jo selvfølgeligheter som feks: "Vind, uforutsigbarhet som følge av mekanisk påvirking fra fjell, bygningsmasse på lufthavner med mer" No **** Sherlock?!? Mekanisk turbulens kalles det i ATPL teorien. Her var det mye tekst med pinlig lite innhold.

Når det gjelder "Organisasjon, psykologi og ledelse" er jo dette noe som vil være aktuelt når man blir noe mer enn kun pilot, f.eks navigasjonspilot, sjefsflyger etc. Men hvor mange kan være sjefspiloter? Så hvorfor lese ting man ikke har bruk for? Jo, dette ble tatt med for å fylle de 180 studiepoengene som kreves for en Bachelor, da selve pilotutdannelsen tar ca 2 år/120 poeng.

Jeg synes dette virker som et, nesten desperat forsøk, på å beholde luftfartsmiljøet rundt det som var NAC, og mere distriktspolitikk og status enn noe annet. Aarbakke har jo ikke klart å skjule det så veldig godt at han har vært kåt på pilotutdannelse i Tromsø/Bardufoss.

Hentet fra UiTs egne hjemmesider;
studiet vil også gjøre det mulig å jobbe innen statlige tilsyn, på flyplasser, flytesting og -evaluering, flyproduksjon og -markedsføring, og flyforsikringsindustrien.
Så det er dette som skal gjøre dere til "verdens beste piloter"?Link
Blue06 is offline