PPRuNe Forums - View Single Post - Tromso Luftfartsfag
View Single Post
Old 31st Oct 2010, 19:14
  #8 (permalink)  
Icenor
 
Join Date: Jan 2008
Location: Norway
Posts: 65
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Her kan man bare stille seg på sidelinja og juble over at en statlig finansiert utdanning velger den absolutt dyreste måten å gi sine elever ME-utsjekken på. ME-utsjekk på PA-31 Navajo?!? Det er hinsides enhver fornuft. Hvem har godkjent denne ressursbruken?
Det er en helt fornuftig forklaring på hvorfor de bruker PA-31 og det er ingen grunn til å klikke i vinkel over det. Tidligere var Trafikflyghøgskolan underlagt det svenske forsvaret og skolen brukte flyene både til trening og som transport for personell og regjeringsmedlemmer. Det var derfor et krav at flyene var av en viss størrelse og standard og en Seneca var rett og slett ikke nok. Det var altså forsvaret som kjøpte flyene og de var veldig generøse med å utstyre dem. Universitetet planlegger derfor å fortsette å bruke dem til neste gang de skal gå over flyflåten og de vil da velge en mer kostnadseffektiv maskin.
Jeg har ikke noe problem med dette og jeg ser heller ingen grunn til at noen andre skal ha det. Å fly det i nord-Norge er jeg sikker på kommer til å være en god erfaring å ha med seg.

Studentene på Bardufoss ender opp med 200t etter endt utdanning, hvordan i h€&#@te forventer noen der å få en anstendig jobb når de er ferdige på skolen?
Alle studenter har 200t timer når de er ferdig med utdannelsen sin, også de som drar til USA. De 600 timene de samler etterpå er ikke en del av utdannelsen, det er en jobb. Det er ingenting du er garantert og det er absolutt ikke noe alle blir igjen for å gjøre. Hvorfor nekter folk å tro at det er umulig å komme seg videre med 200 timer noe annet sted i verden enn i USA?
Er det fordi de vil rettferdiggjøre sine egne valg? NAC utdannet piloter med 200 timer i flere år og de fikk da jobb. TFHS har utdannet 200 timer piloter i enda flere år og de har også fått jobb. Ingen påstår at det kommer til å være rett fra skolebenken og inn i høyresetet på en jet, men må det absolutt være sånn? Er det galt å klatre karrierestigen igjennom mindre flyselskap eller til og med som en instruktør i en flyklubb? Jeg kan forstå at de som kommer fra USA har en hast med å få seg en godt betalt jobb når de sitter med 800.000 kr i gjeld, men vi har heldigvis ikke det presset. Vi har råd til å ta det litt rolig og forhåpentligvis derfor ikke føle presset til å godta en slavekontrakt fra et lugubert selskap.
Icenor is offline