PPRuNe Forums - View Single Post - Tromso Luftfartsfag
View Single Post
Old 30th Oct 2010, 11:35
  #4 (permalink)  
Icenor
 
Join Date: Jan 2008
Location: Norway
Posts: 65
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Første semester er i Tromsø, deretter starter man på flyprogrammet i Bardufoss. For øyeblikket blir flygingen gjennomført i samarbeid med universitetet i Lund sin flyskole (L.U.S.A, tidligere kjent som Trafikflyghøgskolan) som har lang erfaring med å utdanne piloter. Derfor kommer noe av undervisningen til å foregå i Ljungbyhed (like utenfor Helsingborg), men mer og mer av flygingen vil nok foregå i Bardufoss. Akkurat hvordan dette kommer til å bli gjennomført er ikke helt kjent enda, men vi vil vite mer etter nyttår når det første kullet som startet på UiT skal reise opp til Bardufoss for å fly multi-engine delen av utdannelsen med PA31 Navajoer.

Someone who could tell me a little bit more about that programme and the school
Programmet UiT kjører er et ab-initio opplegg som gir deg PPL, CPL, IR, Multi, ATPL, MCC og akroutsjekk. Dette står for ca. 120 av studiepoengene og resten dekkes av akademiske fag som ex.phil, grunnleggende matematikk og fysikk, "Bedriftsøkonomi og logistikk", "Sikkerhet, data og system", "Organisasjon, psykologi og ledelse" og selvfølgelig prosjektoppgaven. Dette er et treårig studie som leder til en bachelorgrad.

Studiet koster deg ingenting og støtte for å dekke kost og losji får man igjennom lånekassen hvor man over de tre årene mottar i underkant av 270.000 kr, men ender opp med et gunstig studielån på ca. 160.000 kr.

Når det kommer til skolen så vil jeg si at Tromsø er veldig fin studentby, med hyggelige mennesker og mye å gjøre når skoledagen er ferdig. Instruktørene er veldig flinke og sitter på mye kunnskap og erfaring. Nesten alle med mange år bak seg som kapteiner eller styrmenn i forskjellige flyselskap eller en lang karriere i forsvaret som jagerflygere. Generelt sett vil jeg si at jeg er veldig fornøyd med skolen

Luftfartsfag.no

Last edited by Icenor; 30th Oct 2010 at 11:53.
Icenor is offline