PPRuNe Forums - View Single Post - Luftfartskolen - Torp - teori undervisning en stor vits! Rett og slett for daarlig!
Old 1st Aug 2010, 01:25
  #18 (permalink)  
MagicTiger
 
Join Date: Apr 2010
Location: PlanetEarth
Age: 44
Posts: 94
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Ha ha - sliter med engelsken!

Jeg har engelsk som mitt morsmaal, jeg gikk til London Met University for ATPL teori delen, som stotte undervisning, og visste faglaerene + andre topp elever i klassen min sporsmaalene - og de kunne IKKE forstaa hva noen av sporsmaalene betydde engang!

Saa det er ikke snakk om a slite med engelsken, det er snakk om at sporsmaalene hvertfall skrives paa en engelsk som er forstaalig for de som har engelsk som morsmaal, vi snakker ikke om enkelte ord, det er snakk om setninger, svar losninger osv. som faglaererne ved universitet i London ikke forsto.

Det er ikke engang overenkomst med Oxford bokene og teori sporsmaalene, saa man kan heller ikke lese seg til mange av svarene.

Kanskje var problemet mitt at jeg snakket for godt engelsk! Humm for aa faa riktig svar, saa maatte jeg altsaa fordumme engelsken min, og selv da var det mange sporsmaal som var viss - vass.

Tilslutt ga jeg bare blanke og gjorde all teorien i England, og fikk 95% i snitt, og det var CAA UK sporsmaal - saa man kan ikke si at engelsken min er direkte daarlig - level 6!

Luftfartskolen vil bruke de beste bokene, Oxford bokene, men deres egne brev + besvarelser er av en fullstending latterlig standard. For meg saa var det en dyr laerepenge, f.eks full tid ATPL teori kostet meg rundt 27.000 kroner inkl. boker. Bristol Ground school (snakker ikke om Bristol QB) og Oxford distance learning har ogsaa my hoyere standard, billigere + sporsmaal som er forstaalig for de som kan snakke engelsk.

Selvfolgelig er det alltid enkelte sporsmaal som er daarlig skrevet i England ogsaa, men kvaliteten er langt hoyere.

Jeg er naa veldig glad jeg har gjort CPL/ME i England, starter snart IR, og totalt saa kommer jeg til aa spare ca 100.000 kroner i forhold til Luftfartskolen + jeg tror luftrommet i England er litt mere travelt, saa du faar en bedre erfaring av treningen din.
Jeg har flydd mye i Norge, og det er flott, flott natur og forholdsvis lett aa navigere VFR (men store mangler, f.eks erfaring med kontrollert luftrom + mangel paa VFR kart - som jeg syntes er en skam)
MagicTiger is offline