PPRuNe Forums - View Single Post - Norwegian Express. Nytt norsk selskap.
View Single Post
Old 20th Mar 2010, 09:50
  #57 (permalink)  
N777UA
 
Join Date: Nov 2009
Location: Earth
Posts: 4
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Slik jeg forstår det så har Norwegian Express gått ut og sagt at de skal ansette underbetalte uerfarne piloter? Eller er det bare en vill fantasi enkelte her har?
Jeg vil bare anta at disse folkene bak Norwegian Express som har 20 år i tung luftfart vet hvor skoen trykker??
Det er ikke tvil om at WF er ett meget bra selskap med unik erfaring og kompetanse, men det finnes også folk utenfor WF med god kunnskap om Nord-Norge på vinteren, f. eks Lufttransport...
Hvorfor overlevde ikke Color Air? De skulle konkurrere med SAS og Braathens, Norwegian slo til i rett tid. Nemlig da SAS ble alene på markedet.
Så jeg tror så lenge NOEX satser fornuftig, så har de livets rett.
Se bare på responsen og media oppmerksomheten de har fått allerede uten og være 100% sikker på at de kommer i lufta.

Widerøe og SCAT ja, en LAAS type GPS. Hvorfor vil ikke ICAO og spes Europa basere seg på GPS navigasjon? Jo fordi uncle sam ikke kan garantere tilgjengeligheten på GPS...
I USA kryr det av LPV-GPS approacher med minima helt ned til 100ft over CAT-I ILS minima nå, basert på WAAS. SCAT eksisterer nesten ikke...
WAAS løsningen er fremtiden, da den ikke krever en VHF stasjon på hver flyplass som korrigerer GPS nøyaktigheten.
Så det WF gjør i forhold til GPS approacher er ganske sært, det er nå min mening. Men at det er bra er jeg ikke tvil om, det minimerer CFIT risikoen betraktelig.
Hvorfor gjør WF det? Fordi det ikke finnes annen løsning på dette tidspunktet.

Ulykker ja, Hammerfest er spesiell grunnet problemer med turbulens under spesielle vindforhold.
Torghatten, stille inn feil inbound course og forlate høyden sin for tidlig er vel ikke noe som bare kan skje i Nord Norge? Namsås faller vel inn under samme kategorien?

Så lenge en ny operatør legger opp sin operasjon til sitt erfaringsnivå/lokal kunnskapsnivå og bygger seg opp etterhvert så tror jeg det kan gå meget bra
N777UA is offline