PPRuNe Forums - View Single Post - Norwegian Express. Nytt norsk selskap.
View Single Post
Old 19th Mar 2010, 22:38
  #56 (permalink)  
Blue06
 
Join Date: Dec 2005
Location: WTF? Which city is this?!
Posts: 39
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
I moderne luftfart med A/P, god trening, performancecomputere, simulatorer og ikke minst god "company culture" og en velskrevet SOP kan for mye erfaring fort bli en "liability".
Vel... det med erfaring synes jeg er interessant. I alle andre "praktiske" yrker hvor man opererer "store" maskiner, bil/lastebil/båt/ferge/tog er jo erfaring gull verdt. Slik har det også vært i flybransjen. Men så har LCC plutselig funnet ut at erfaring er noe dritt? Det sikrer de hvertfall billig arbeidskraft i 6mnd av gangen inntil de tar inn noen nye som kan betale for sine 500 timer

A/P hjelper selvfølgelig på workloaden, men her bør man ha stick and rudder skills i orden. Du kan like det eller ei, men kortbanenettet er noe annet enn deg i din 737 på tur til OSL/LHR/CDG med A/P ned til 50fot, eller til du treffen bakken for den del. Tror ikke dette er noe de sier bare for å overbevise seg selv at de er "bedre" enn andre piloter.

Men for all del, jeg synes det er morro med nye selskaper, selv om jeg ikke ser helt den store fordelen med NOEX. Hva blir så mye bedre med å mellomlande i BNN enn BOO eller TOS? Det er under 5min raskere ifølge tidtabellen å fly SKG-BNN-OSL med ATR hele veien, enn WF SKG-BOO og SAS eller NAX direkte BOO-OSL.
Hva skal få kundene til å velge NOEX fremfor WF/SK/DY? Siden man ikke sparer særlig med tid, bør det være en del og hente på pris. Men hvordan skal de klare det med dobbel kabinbetjening, varm mat og Starbucks kaffe?
Jeg er spent på å se den oppskriften.

Forøvrig er det jo interessant å se a NOEX kjører samme linje som Kjos'ern, at de skal "redde" nord-norge fra den store stygge ulven, WF. Det morsomme er jo at de faktisk får sympati fra almuen som tror det skal bli sykt mye bedre.

Last edited by Blue06; 19th Mar 2010 at 23:09.
Blue06 is offline