PPRuNe Forums - View Single Post - Norwegian Express. Nytt norsk selskap.
View Single Post
Old 19th Mar 2010, 18:23
  #52 (permalink)  
dire straits
 
Join Date: Mar 2006
Location: another planet
Posts: 41
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Enig med tunfisk!
Grossunder-er det sagt at NOEX ikke vil ha performancecomputere, og at de kun vil ha minimal myndighetspålagt trening, det har jeg ikke lest noe sted. Jeg har heller ikke lest at de skal ha P2F og flyvere med dårlig erfaring. Det er nemlig ikke sånn at de eneste erfarne flyvere som kan fly en NDB approach i snestorm jobber i Widerøe, det med erfaring er nok litt opphypet blant WF-forguderne. I moderne luftfart med A/P, god trening, performancecomputere, simulatorer og ikke minst god "company culture" og en velskrevet SOP kan for mye erfaring fort bli en "liability".
Dash 8-100 er i motsetning til hva endel tror ikke ett moderne fly, vel det er det om du sammenligner det med twin-otter, F-27 og HS 748. Om du derimot sammenligner det med 42-500 er det ikke særlig nytt! Tror det er uproblematisk å ha dual gps og fmc i en-500.
Det er vel heller aldri sagt at de vil fly noen av anbudstrekningene, hva jeg leste var at de ville fly strekninger som i dag ikke er trafikkert, dvs åpne nye ruter. Nye ruter har blitt åpnet i hele europa de siste 10-15 årene, de rutene har åpnet opp tidligere ikke-eksisterende markeder.
Såklabert er ikke dette i WF's sin interresse siden de da muligens kan miste noen pax som frem til nå har måttet fly via-via med flybytte i Tromsø eller Bodø.

Nord-Norge fortjener ett altenativ og konkurranse til WF, veldig bra med ett lokalt initiativ. Lykke til
dire straits is offline